Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hva vil Engesvik med Norsk Form?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NORSK FORM: Andreas Engesvik har vært en utholdende kritiker av Norsk Form. Innlegget i Dagbladet 24. september er en gjentakelse av tidligere innlegg i samme avis, i radio og aviser. Det er flott at folk har meninger og står for sine meninger. Men hva er Engesviks agenda? Etter en oppramsing i NRK P2 om alt hva vi gjorde og gjør galt, ba Brit Fougner om et møte med Anders Engesvik slik at han kunne fortelle oss hvordan han mener vi bør prioritere: «Jeg er opptatt de neste fem årene», var svaret. Engesvik trekker fram professor Søren Kjørups evalueringsrapport. Etter ti års drift i 2003 ba Norsk Form Kulturdepartementet igangsette en evaluering, slik at bedriften kunne ta nye steg etter at «ungdomstiden» var over. Rapporten kom i 2004, med mange konstruktive innspill og 11 konkrete endringsforslag. Som professor Kjørup selv sa da rapporten ble lagt fram, var mange av hans forslag allerede satt i verk: Prisutdelingene var lagt om etter en intern evaluering, samarbeid med høyere læresteder på landsbasis var økt betraktelig, utstillingspolitikken var bestemt endret i retning av konseptutstillinger på bekostning av produktutstillinger, innspill mot media inngår nå i en bredere strategi, det gis ut færre og mer gjennomarbeidede trykksaker, det er lagt større vekt på måloppnåelse etter kursing og ny strategi, en større prosent av staben er prosjektansatt, antallet prosjekter er redusert og konsentrert om færre områder, våre prosjekter har nå enten et generelt nedslagsfelt eller de er utformet som pilotprosjekter med stor overføringsverdi.

ETTER AT evalueringsrapporten ble lagt fram har Norsk Forms styre avvist ett forslag: Å utarbeide et omfattende bibliotek. Dette fordi det krever store ressurser å drive og fordi et slikt bibliotek finnes på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Norsk Form har donert sin boksamling til skolen og inngått en arbeidsavtale om bruken av skolens bibliotek.Også Søren Kjørup mente, som Ole Rikard Høisæther, at Norsk Designråd og Norsk Form bør slås sammen. Slike initiativ og avgjørelser ligger i departementene. Norsk Form og Norsk Designråd har et godt samarbeid, og vil fortsette dette.

VEDTEKTENE ble endret ved utgangen av 2004 med Kulturdepartementets velsignelse. Det skal nå legges mer vekt på det samfunnsmessige perspektiv i forståelsen av arkitektur og design. Noe som selvfølgelig gir seg utslag i Norsk Forms prioriteringer i dag. Dette har vi forstått at Andreas Engesvik ikke er glad for. På et møte i Kunstindustrimuseet uttrykte han sterk misnøye med at Norsk Form engasjerte seg i bistandsarbeid gjennom programområdet Design uten grenser . Engesvik var ute på sitt, for oss fremdeles uforståelige korstog mot Norsk Form, i det svenske TV-program Bästa Formen i 2005. Her angrep han igjen direktør Brit Fougner, for ham Norsk Forms store tragedie. (PS: Den forrige direktøren Peter Butenschøn styrte heller ikke etter Engesviks smak og behag.) Fougner hadde vært økonomiansvarlig i stiftelsen før hun overtok, kunne han fortelle det svenske folket. La oss få dette på plass: Brit Fougner ble ansatt som informasjonsleder i Norsk Form og overtok etter hvert ansvar for administrasjon og organisasjonsutvikling. Etter at Fougner ble ansatt som adm. dir. fikk stiftelsen egne fagdirektører for design og arkitektur. Det er også en politikk i Norsk Form i dag at de prosjektansvarlige skal stå for presentasjoner utad - også mot pressen. Med Norsk Forms nye organisasjonsmodell er det altså ikke adm. dir. som fronter stiftelsen i pressen, men de faglige ansatte.

NORSK FORM mottar 19 580 000 kroner fra Kulturdepartementet i 2006. Dette er et stykke fra ca 30 millioner som Engesvik skriver. 1 500 000 av disse kronene kan sees på som en indirekte subsidiering fra Kulturdepartementet til den flotte musikkscenen i Kongens gate 4. Kjære Andreas Engesvik. Din kunnskap om Norsk Form er åpenbart svært begrenset. Invitasjonen om en samtale, som du fikk for to år siden, står ved lag.