.«NIHILISTISK»:  Kristin Vinje mener Dagblad-kommentator Aksel Braanen Sterri er  nihilistisk og lite konstruktiv i sin kommentar om skolen.  Foto: Signe Dons / Aftenposten / NTB Scanpix   
.«NIHILISTISK»:  Kristin Vinje mener Dagblad-kommentator Aksel Braanen Sterri er  nihilistisk og lite konstruktiv i sin kommentar om skolen.  Foto: Signe Dons / Aftenposten / NTB Scanpix   Vis mer

Debatt: Skole

Hva vil Sterri med skolen?

Flere og flere er enige med Høyre om at lik rett til utdanning ikke betyr rett til samme undervisning. 

Meninger

Uten å peke i noen spesiell retning, framstår Aksel Braanen Sterri nihilistisk og lite konstruktiv når han i sin kommentar i Dagbladet 24. november beskriver at skolen må overhales fordi den ikke treffer barna godt nok og er lite motiverende. Muligens vegrer han seg for å kritisere enhetsskolen direkte, eller så følger han ikke med på hva som skjer i utviklingen av norsk skole for tiden.«»

Flere og flere er enige med Høyre om at lik rett til utdanning ikke betyr rett til samme undervisning. Heldigvis får vi derfor nå større trykk på tidlig innsats, slik at vi tidlig fanger opp dem som sliter med å knekke lese- eller skrivekoden. Stortinget har nylig vedtatt en ambisiøs stortingsmelding med høye ambisjoner på elevenes vegne. Det tas til orde for faglig fordypning, fornyelse av fagene og økt vekt på å gi elevene et godt grunnlag for å mestre eget liv i et demokratisk og mangfoldig samfunn. Skolen skal også bidra til god opplæring i praktiske ferdigheter. Derfor styrker vi de praktiske og estetiske fagene. Vi viderefører Kunnskapsløftet og justerer kursen, samtidig som vi får en egen satsing på elever med stort læringspotensial.

Høsten 2017 ruller vi ut en femårig grunnskolelærerutdanning som skal gi oss lærere med mer faglig fordypning og høyere kompetanse i møte med elevene i norsk skole.

I tillegg til mer tilpasset undervisning, stiller vi noen flere krav. Kompetansekrav som sørger for at lærerne er oppdaterte, både faglig og pedagogisk. Krav til oppmøte, slik at lærerne har et godt grunnlag for å bedømme prestasjoner, og medelever slipper å dele undervisningen med tomme stoler.

Det er ingen som mener at skolen er perfekt, men det er mye som tyder på at utviklingen går i riktig retning – slik at flere elever stimuleres og motiveres til å lære mer.