Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hvem betaler?

ADM.DIR. IVAR LEREN i Europeiske Reiseforsikring har et innlegg i Dagbladet 8.1. Der krever han kriseberedskap hos de norske myndighetene for fremtidige katastrofer som rammer nordmenn i utlandet i stor skala. Leren sier imidlertid ikke ett ord om det ansvaret som ligger på ham selv og de andre reiseforsikringsselskapene i slike situasjoner. Er det noen som bør ha en «kriseberedskap» så er det vel reiseforsikringsselskapene. Leren skyver både det økonomiske og moralske ansvaret for viktige deler av nordmenns reiseforsikring over på norske myndigheter.

Vi må gå ut fra at alle nordmenn på ferie i Thailand, og som ble rammet av flodbølgen, hadde en reiseforsikring. En slik forsikring har denne grunndekning: a) tapt reisegods/bagasje dekkes med inntil kr. 25 000 pr.person, b) dødsfall som følge av ulykke gir kr. 200 000 til de etterlatte, og c) hjemtransport som følge av sykdom, skader eller død dekkes med ubegrenset sum. Forsikringsselskapene dekker sikkert pkt. a og b ifølge vilkårene for de nordmenn som er rammet av flodbølgen. Men hva med pkt. c? Dette er den største utgiften når nordmenn blir syke/skadet eller dør i utlandet og må fraktes hjem. I enkeltsaker vil reiseforsikringsselskapet sørge for gratis hjemtransport, enten med eget innleid fly eller med rutefly. Alle vet at dette er meget kostbart. I denne saken har imidlertid UD tilsynelatende overtatt dette ansvaret fra Europeiske og andre selskaper. De har fraktet både døde og skadede nordmenn vederlagsfritt hjem i egne transportfly. Hvem betaler for denne transporten? Vil UD sende regning til Europeiske, eller går dette over statsbudsjettet? Makter ikke de norske reiseforsikrings-selskapene å stille med stedlig hjelp og nødvendige fly når mange nordmenn er rammet samtidig, eller er deres «beredskap» bare innstilt på enkeltstående tilfeller?

DETTE SPØRSMÅLET unngår Leren behendig å ta opp. Istedet for å forsikre de mange tusen som har reiseforsikring i hans selskap (jeg er en av dem) om at han naturligvis stiller raskt opp med det som er nødvendig - selv når jeg er rammet sammen med mange andre - så skyver han ansvaret for stedlig hjelp såvel som rask hjemtransport over på de norske myndigheter. Dette er ansvarsfraskrivelse av verste slag. Vi har regnet med at Europeiske forlengst har etablert en kriseberedskap - den samme som Leren etterlyser fra UD. Det er jo nettopp slike situasjoner av worst caseet forsikringsselskap må være forberedt på! Leren bør svare på dette, og om han er forberedt på å få en regning fra UD for hjemtransport av døde og skadede nordmenn som egentlig er dekket av disses reiseforsikring.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media