Hvem eier veien som tar 230 liv?

VEIPOLITIKK: De som driver en virksomhet og eier denne, må dokumentere at de ikke utsetter medarbeiderne for fare, uhelse og død. «Alles kunnskaper og erfaringer må utnyttes», står det i HMS-forskriftens § 5.3, for å hindre uønskede hendelser.Slik er det ikke for eieren av riksveiene. Her sier Staten ved eieren Vegdirektoratet, at det er du som fører av kjøretøyet som er ansvarlig for at ikke uhell skjer. Dette er som å si at jeg som bedriftseier kunne si: «Det er dere som jobber her som må sørge for at ikke uhell skjer!» Men dette er bare halve sannheten. Skjer det personskader i jobben blir det både politianmeldelse og melding til Arbeidstilsynet. Dette ender i beste fall med bøter, i verste fall fengselsstraff - for virksomhetseier.En virksomhetseier som forsøker å åpne en Go-kart-bane der førerne skal møte hverandre i 80 km i timen med bare en meter eller to uten fysiske stengsler, ville blitt stoppet av Arbeidstilsynet. Virksomheten var blitt stengt på dagen!

SLIK ER DET ikke med Vegdirektoratet. De tillater nettopp dette hasardiøse spillet, uten at noen myndigheter kan gripe inn. Skulle en vanlig driftseier si at «I min virksomhet dør det ikke mer enn 230 mennesker pr. år», ville han blitt fengslet for massemord, og mistet rettet til å drive forretning. Det er nettopp dette Storting og Vegdirektoratet sier: «Vi tillater 230 drepte pr. år.» Og tilføyer: «Dette er en gledelig framgang! Det er 40 færre drepte enn i fjor!»Rett skal være rett: Brannvesenet klarte å eske ut hvem som eier vegen da de truet med å stenge brannfarlige vegtunneler. Da måtte Vegdirektoratet innrømme et tunnellene var deres virksomhet, - og dermed deres ansvar å forhindre ulykker i disse.Nå gjenstår det å få Vegdirektoratet til å innrømme at dette også gjelder de veger som ikke går i tunneller. Først da vil vanlige innbyggere i Norge kunne forlange betongskiller mellom kjørefelt hvor trafikken møter hverandre. Først da kan vi med loven i hånd få stoppet livsfarlige veier som veien mellom Tretten og Otta, der 7 mennesker dør hvert år i gjennomsnitt siste 10 år!

DETTE ER IKKE først og fremst en faglig diskusjon om fremkommelighet. Dette er en diskusjon om verdisyn. Skal veien løse fremkommeligheten, eller er det primære å redde menneskeliv!? Hvilket statlig tilsyn kan stenge livsfarlige veier? Vegvesenet kan hvis de mener at det er stor fare for ras. Vegvesenet eies av Vegdiretoratet, Dette er bukken og havresekken.Før vi får et uhildet vegtilsyn, vil vi fortsatt måtte skylde på bilførerne når folk dør i trafikken.Er dette en viktig sak for den rød-grønne regjering? Kanskje det burde være den viktigste? Jeg kjenner bare ett sted i Norge hvor feil tar flere liv enn på norske veier: I sykehusene. Der mister 5 ganger så mange mennesker livet på grunn av feilbehandling. Staten eier også denne virksomheten.