Hvem er de intellektuelle?

DEN OFFENTLIGE SAMTALE: Hvorfor benekter britiske intellektuelle at de eksisterer?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Forleden kveld spurte jeg en britisk kommentator som i mine øyne helt klart er en intellektuell person, om han selv vil si at han er intellektuell. «Å, nei!», svarte han, med et streif av bekymring bak brilleglassene. Hvorfor ikke? «Fordi jeg er redd for å utgi meg for noe jeg ikke er.»I sin glimrende nye bok Absent Minds tar den intellektuelle Cambridge-historikeren Stefan Collini for seg den lange historien til denne britiske tradisjonen som innebærer en slags selvfornektelse. Gang på gang benekter personer som i andre europeiske land ville blitt beskrevet som intellektuelle, at de virkelig er intellektuelle. Ifølge det Collini kaller «fraværsteorien» finns det ingen intellektuelle i Storbritannia, i motsetning til i andre land, som Frankrike, Polen eller Østerrike. Først ved Calais kan man begynne å se etter intellektuelle. «Britisk intellektuell» er et oksymoron (talefigur av to motstridende begreper, som «fornuftig galskap», red.anm.). Engelsk dagligtale består av en flom av ord og uttrykk som også bringer med seg tungt slam i form av nedsettende eller spydige ord for intellektuelle: egghead, boffin, highbrow, blue-stocking, know-all, telly-don, media-don, chattering classes, «too clever by half». Bestemmelsesordet «såkalt» er den personlige livvakten som alltid holder seg i nærheten av «intellektuell».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer