SYNDERE I SOMMERSOL: Tor Edvin Dahls siste krim handler om forbrytelser begått i Tønsberg sommeren 1964.
Foto: Berit Roald / SCANPIX
SYNDERE I SOMMERSOL: Tor Edvin Dahls siste krim handler om forbrytelser begått i Tønsberg sommeren 1964. Foto: Berit Roald / SCANPIXVis mer

Hvem er den mystiske Marguerita?

Tor Edvin Dahls krim har et potensial som ikke forløses.

ANMELDELSE: Tor Edvin Dahl går løs på historien om den foreldreløse studenten Mikkel med romanforfatterens temperament. Miljøet er omstendelig beskrevet, og blikket er hele tiden rettet mot det uuttalte i relasjonene mellom karakterene.

For det er karakterene denne romanen handler om. Først og fremst hovedpersonen Mikkel, som ikke kjenner sitt eget opphav, og den mystiske Marguerita, som han tilfeldigvis møter på vei hjem fra universitetet en dag.

Eller er det kanskje ikke så tilfeldig likevel?  

Fortiden

Romanen handler, som tittelen litt for tydelig slår fast, om en sommer da alt hendte. Alt det som utgjør romanens mysterium, og som skal oppklares i fortellingens nåtidsnivå.

Året er 1964, stedet er Tønsberg. Noen unge vennepar ferierer på en hytte, da datteren til det ene paret plutselig forsvinner. Samtidig blir en av de voksne, faren til en liten gutt, funnet død i hytta si.

Hvem er den mystiske Marguerita?

Ingen av sakene blir oppklart, men det er ikke for mye å røpe at vi møter gutten igjen i romanens nåtidsnivå i 1980, som studenten Mikkel. Møtet med den mystiske Marguerita får ham til å lete i sin egen fortid etter svaret på hva som skjedde den sommeren.  

Konstruert

Dette er et ganske potent utgangspunkt for en krim, og romanen er slett ikke uten litterære kvaliteter. Likevel er det noe veldig konstruert over hele historien.

Karakterene kommer liksom ingensteds fra, og når de i tillegg er kokett hemmelighetsfulle (Marguerita) eller nærmest tvangsmessig fortrengende (Mikkel), bidrar det til å svekke både realismen og spenningen i historien.

For mange handlingstråder forblir altfor mystiske altfor lenge. I en roman kunne det kanskje fungert, men i en krim blir det først og fremst ganske irriterende.