Hvem er hvem hos John Woo?

Den Norges-aktuelle filmen «Face/Off» er blitt omtalt som «tidenes thriller». Den er et utsøkt stykke actionfilm, laget med en usedvanlig energi og kraft. Den er besatt med strålende skuespillerkrefter. Og fortellingen er - til tross for de eksplosive effektene - fortalt med en utrolig finesse; faktisk med en god del effektiv understatement.

  • Samtidig fins det elementer både i form og innhold som gjør «Face/Off» til en mytisk fortelling, en fabel med temaer som stikker langt under den moderne, halvt science fiction-aktige overflaten. Hongkong-regissøren John Woo har et anliggende som går igjen i flere av hans beste filmer, et klassisk dobbeltgjengermotiv der helten og skurken er knyttet til hverandre gjennom en bevisst og en ubevisst tiltrekning.
  • I Hongkong-filmer som «A Bullet In the Head», «A Better Tomorrow I og II» (1986/1987), «The Killer» (1989), «Hardboiled» (1992) og - noe mer overflatisk - i Hollywood-filmen «Broken Arrow» (1994) finner vi menn på hver sin side av en moralsk grense. Men grensen er flytende. I «Face/Off» blir konflikten mellom politimannen Sean Archer (John Travolta) og skurken Castor Troy (Nicolas Cage) mer enn det gode satt opp mot det onde. De skifter ansikt, og blir på en bisarr måte nødt til også å bytte roller, rent psykologisk. For å mestre sin rolle må politimannen tenke og oppføre seg som sin erkefiende. For å bli kvitt politimannen, overtar skurken ikke bare hans funksjon i samfunnet, men hans hjem og hans kone.
  • Disse mennene er dømt til å slåss med hverandre til en av dem dør, men de er samtidig knyttet til hverandre. Hvem er hvem? Og hvem skal seire? Hos den romantiske og ikke så lite sentimentale John Woo vinner ofte helten, men ikke uten å ha vært stilt på de sterkeste prøvelser. I «Face/Off» som i enkelte andre John Woo-filmer, symboliserer faktisk omsorgen for barnet den ytterste form for godhet. Dette skildrer Woo uten den ironien enkelte av hans Hollywood-fans (først og fremst Quentin Tarantino) beskytter seg med.
  • Woo forvandler sine dramaer til en slags opera. En av hans absolutte favorittfilmer er «West Side Story», og han regisserer sine actionopptrinn med en koreografs sans for proporsjoner og bevegelser. Også dette gjør en film som «Face/Off» til noe «større enn virkeligheten». Den er tidenes thriller på samme måte som ikke-amerikaneren Sergio Leone i sin tid lagde tidenes western under tittelen «Once Upon a Time In the West».