Hvem gjorde det?

Påskens beste utgangspunkt for «gjett morderen»-konkurranse foran tv-ruta.

WHODUNNIT? Om du tilhører kategorien av påskekrimseere som liker å gjette på hvem gjerningsmannen er, er «Lewis» midt i blinken.
WHODUNNIT? Om du tilhører kategorien av påskekrimseere som liker å gjette på hvem gjerningsmannen er, er «Lewis» midt i blinken. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TV-KRIM: Hvis du tilhører den kategorien krimseere som liker å gjette hvem morderen er, da er dette din serie. «Lewis» er en slags avlegger av Colin Dexters bøker om inspektør Morse.

Politiinspektør Lewis har denne gangen hovedansvaret for etterforskningen, godt hjulpet av sin sidekick, den unge, eplekjekke Hathaway. Åstedet er som alltid Oxford.

Klassisk britisk «Lewis» er en klassisk, britisk krimserie som egner seg for alle. Stemningen er generelt behersket og etterforskningen står hele tiden i sentrum. Her er det ingen spekulative voldsscener eller overdrevent gale drapsmenn. Alt dreier seg om motivet. Og når folk først blir tatt av dage, ligger de som regel pent dandert på stuegulvet med en blodflekk på blusen.

I den første episoden avholdes en konferanse for religiøse ledere i Oxford. På avslutningsdagen blir en kvinnelig, katolsk biskop forgiftet av rødvinen hun drikker.

I den andre episoden har en psykiatriprofessor samlet en gruppe ungdommer på campus for å teste ut et nytt antidepressiva. En morgen blir en av deltakerne funnet død nedenfor balkongen til rommet sitt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer