Hvem knuser New York?

«Lost»-skaperen vil ha deg til å jakte svaret.

(Dagbladet.no): Som en av hjernene bak tv-serien «Lost» vet J.J. Abrams mye om PR-effekten du kan få av å gi små drypp av informasjon som til slutt skal avsløre en stor hemmelighet.


Nå tar Abrams denne strategien videre til Hollywood.

I all hemmelighet har han produsert en film ingen vet hvem spiller i. Ingen vet heller nøyaktig hva den handler om. Til og med tittelen er foreløpig en godt bevart hemmelighet.

Likevel - eller nettopp på grunn av dette - er den blant årets mest omdiskuterte filmprosjekter.

Hemmelig handling

De første klippene fra filmen dukket opp som en teaser før «Transformers» på amerikanske kinoer i sommer, og disse pirret åpenbart målgruppens nysgjerrighet (se teaseren øverst i denne saken).

Nå foregår diskusjonen høylytt på blogger og filmforum: Er dette en katastrofefilm? En actionfilm om terrorisme? Eller er det en langfilm basert på «Lost»?

Teaseren består av et videoopptak fra en avskjedsfest for «Rob», gjort med håndholdt kamera. Plutselig blir festen avbrutt av et brøl (kommer det fra et stort dyr?), og strømmen går. Nyhetene rapporterer om jordskjelv. Fra taket på bygningen kan festdeltakerne se en stor eksplosjon.

De løper ut, der det er totalt kaos. Flere eksplosjoner lyser opp den mørke natta. En enorm gjenstand faller ned, og knuser flere biler idet den ruller bortover gata. Gjenstanden viser seg å være hodet på Frihetsgudinnen.

Nettsider med reklame

Foreløpig har uker med spekulasjoner om hva filmen skal handle om gitt få svar. Filmstudioet Paramount har gitt prosjektet kodenavnet «Cloverfield», men det er lite trolig at det er en endelig tittel. I teaseren nøyer de seg med tittelen «01-18-08», som er planlagt premieredato for filmen.

En offisiell nettside - 1-18-08.com - er opprettet i anledning filmen, men inneholder foreløpig bare fem stillbilder.

Mye tyder imidlertid på at kampanjen Abrams og Paramount har forberedt, er svært omfattende. Ifølge Washington Post la for eksempel en nettbruker merke til at en av festdeltakerne i teaseren har på seg en t-skjorte med en reklame for det fiktive brusmerket Slusho (et merke som først dukket opp i «Alias», en annen Abrams-serie).

Han fant deretter nettsiden Slusho.jp, som ble opprettet like før traileren kom. Abrams har hintet om at det finnes en rekke liknende nettsteder som skal bidra med små biter til puslespillet.

Urealistiske forventninger?

Diskusjonene, de mange bloggene, og - ikke minst - medienes dekning av viral marketing-kampanjen har åpenbart gjort jobben enklere for Paramounts PR-avdeling.

Enhver ny informasjon om filmen vil nå slukes rått av de som har bitt på kroken. Den voldsomme interessen er imidlertid langt fra noen garanti for at filmen vil bli en kunsterisk eller kommersiell suksess, advarer ekspertene.

- Problemet med å gjøre det på denne måten er at forventningene blir så enorme. Se på «Snakes on a Plane»: Alt forhåndssnakket var mer underholdende enn filmen i seg selv, sier Dan Jolin, redaktør i filmbladet Empire, til The Guardian.

Forvent uansett flere hint - og enda flere nye spørsmål - før premieren i januar.

Vet du mer om filmen, eller har du funnet nettsider relatert til den som ikke er oppgitt i saken? Skriv gjerne i kommentarfeltet under:

HJERNEN BAK: «Lost»-produsent J.J. Abrams.