DEBATT

Religion:

Hvem skal vi frykte mest?

Ondartet antisemittisme og homofiendtlighet preger islamistisk ideologi og har dessverre også en viss gjenklang blant «vanlige» muslimer.

JIHADISTISK TERROR: De voldelige aspektene ved islam er blitt aksentuert på 1900-tallet gjennom framveksten av jihadistisk islamisme, som i dag viser seg ved stadige terrorhandlinger, i vestlige samfunn og andre deler av verden, skriver artikkelforfatteren. Bildet er fra 2015 og viser irakiske styrker med et IS-flagg etter å ha fått kontroll over Diyala-provinsen nordøst for Bagdad. Foto: AFP PHOTO / YOUNIS AL-BAYATI
JIHADISTISK TERROR: De voldelige aspektene ved islam er blitt aksentuert på 1900-tallet gjennom framveksten av jihadistisk islamisme, som i dag viser seg ved stadige terrorhandlinger, i vestlige samfunn og andre deler av verden, skriver artikkelforfatteren. Bildet er fra 2015 og viser irakiske styrker med et IS-flagg etter å ha fått kontroll over Diyala-provinsen nordøst for Bagdad. Foto: AFP PHOTO / YOUNIS AL-BAYATI Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I Dagbladet 12. juni melder Ervin Kohn seg inn i gruppen debattanter som av varierende grunner ønsker å tone ned risikoen for islamistisk terror. Han hevder at man «tegner det store stygge bildet av islam som en krigersk religion og alle muslimer som potensielle terrorister». Han reagerer sterkt på at noen framstiller kristendommen «som en fredens religion i motsetning til islam».

For å underbygge sin påstand om kristendommens blodige vesen, må Kohn imidlertid århundrer tilbake i tid og trekker fram korstog, inkvisisjon og heksebrenning. For å kunne nærme seg vår egen tid, anfører Kohn også holocaust som en følge av den kristne religion. Denne påstanden er absurd og uhyrlig. Holocaust var knyttet til en ideologi forankret i en pseudovitenskapelig, menneskefiendtlig rasetenkning, fjernt fra kristendommens etiske normer.

Alle de tre store monoteistiske religionene – jødedommen, kristendommen og islam – har en voldspreget historie. I jødedommen og kristendommen er de voldelige aspektene nærmest forsvunnet under moderniteten. En slik modning er ikke skjedd i islam, hvor de voldelige aspektene er blitt aksentuert på 1900-tallet gjennom framveksten av jihadistisk islamisme, som i dag viser seg ved stadige terrorhandlinger, i vestlige samfunn og andre deler av verden. Kohns forsøk på å likestille kristendom og islam når det gjelder voldelighet i dag, er helt forfeilet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer