SPILTE SEG TIL TOPPS:  «Hver gang vi møtes» har vært et av vinterens mest populære program på TV 2. På under en måned har også albumet solgt over 100 000 eksemplarer. Foto: TV 2 / www.toellefsen.com
SPILTE SEG TIL TOPPS: «Hver gang vi møtes» har vært et av vinterens mest populære program på TV 2. På under en måned har også albumet solgt over 100 000 eksemplarer. Foto: TV 2 / www.toellefsen.comVis mer

«Hver gang vi møtes»-salg til himmels

Under en måned etter albumlanseringen, mener plateselskapet det blir et av årets mest solgte.

(Dagbladet): Ei halv uke etter siste episode av årets «Hver gang vi møtes» ble sendt på TV 2, går CD-salget til himmels. Plata «Hver gang vi møtes. Sesong 2» ble lansert 4. februar, og har allerede solgt over 100 000 eksemplarer. Til sammenlikning har albumet fra fjorårets sesong solgt 120 000 eksemplarer, siden det ble lansert i mars i fjor.

- Dette er over all forventing, helt fantastisk. Vi har sett at seertallene har økt en del, men hadde ikke trodd at salgstallene skulle ligge i nærheten av i fjor, sier salgssjef hos EMI, Aslak Klever, til Dagbladet og fortsetter:

- Salget har gått mye raskere i år enn i fjor. For det første har folk kjennskap til konseptet, i tillegg til at det er sju veldig folkekjære artister, som både mediene og seertallene viser at det er enrom stor interesse for.

- En av de mestselgende I år er det Anita Skorgan, Ole Paus, Marion Ravn, Lene Marlin, Morten Abel, Kurt Nilsen og Magnus Grønneberg som har tolket hverandres låter.

Så langt har salgstallet av singler passert 55 000 solgte, mens salg av digitale EP-er, som er blitt sluppet hver lørdag kveld etter det aktuelle programmet, er oppe i 10 000. Det totale antall streams er på 7 millioner.

- 100 000 solgte album er veldig mye i norske forhold. Skal vi sammenlikne med 2012 var det bare to album som solgte såpass. Selv om det er tidlig på året nå, vil dette bli et av de mestselgende albumene i 2013, sier Klever.

De to albumene som solgte mest i fjor var «Hver gang vi møtes. Sesong 1», og Vamps «Liten Fuggel», ifølge plateselskapet.

- Bombe EP-er fra fjorårets «Hver gang vi møtes» solgte 12 000 eksemplarer, mens enkeltlåtene solgte 112 000 eksemplarer.

Da var det Anne Grete Preus, Øystein Dolmen, Jan Eggum, Bertine Zetlitz, Elvira Nikolaisen og Øyvind «Vinni» Sauvik som var en del av programmet, og seersnittet var på 597 000.

Seersnittet for årets sesong er på 860 000, altså over 260 000 flere i år enn i fjor.

Mediedirektør i Carat, Jarle Thalberg, forklarer økningen med at programmet nå har festet seg hos publikum.

- «Hver gang vi møtes» var en kjempesuksess og den store bomben i fjorårets seermarked. Nå har publikum oppdaget det, og det er veldig morsomt at TV 2 lykkes med et nytt konsept. At TV 2 banker NRK på lørdagskvelden er spesielt, sier Thalberg.

Han mener at seerinteressen påvirker platesalget.

- Salgstall på 100 000 eksemplarer er ikke normalt i dagens platemarked. Det skyldes TV 2. Mange som ser programmet har ikke kjennskap til alle artistene. De oppdager noe nytt, og kjøper plata, sier Thalberg.

- Verdifullt Av årets deltakere i tv-programmet, har flere allerede annonsert kommende album og turneer. Thalberg er ikke i tvil om at tv-eksponeringen har vært verdifull for artistkarrierene.

- Det har en uvurderlig verdi. For artister som ønsker å få et bredere publikum og relansere seg som artist, er det veldig verdifullt å være med, sier han.

TV 2 er veldig fornøyde med årets sesong. Assisterende kommunikasjonssjef Bjarne Laastad sier at det ikke er bestemt om det blir en ny sesong, men at «det er veldig fristende».

- Vi føler vi var veldig heldige med årets artister, de hadde mye å by på både i forhold til egen katalog og med tanke på å tolke de andres låter. De som så første sesong elsket det, og de som hørte om det ville følge med nå, sier Laastad om seersuksessen.