SÅRT JUR: Kurt Nilsen blir en melkeku for TV2s underholdningsflater denne våren, først som deltaker i «Hver gang vi møtes» og deretter som dommer i en ny sesong av «Idol». Spennende å se om noen kommer til å bry seg om hvordan den nye plata hans låter. Foto: Jacques Hvistendahl
SÅRT JUR: Kurt Nilsen blir en melkeku for TV2s underholdningsflater denne våren, først som deltaker i «Hver gang vi møtes» og deretter som dommer i en ny sesong av «Idol». Spennende å se om noen kommer til å bry seg om hvordan den nye plata hans låter. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Hver gang vi utgis

Det er igjen tid for å sippe til coverlåter i «Hver gang vi møtes». Men får vi noe bra musikk ut av det?

VÅRPLANEN FOR NORSKE plateutgivelser viser med all tydelighet hvilken motor «Hver gang vi møtes» allerede etter én sesong er blitt for ulike aktører i næringskjeden i norsk musikkbransje.

Utstillingsvindu. Utskytingsrampe. Undergangstegn. Velg deg din egen metafor.

DET ER LITEN TVIL OM at «Hver gang vi møtes»-konseptet har polariserende kvaliteter. På den ene siden er det vanskelig å argumentere mot den kløktige karriereforvaltningen som foregår i kulissene av TV2-suksessen «Hver gang vi møtes». Det er vanskelig å argumentere mot at det, i det store og hele, er «bra TV».

Dette er dessuten programmet hvor de skakkjørte artistkarrierene til Morten Abel og Marion Ravn kan gjenreises i beste sendetid, attpåtil i en setting der de, tilsynelatende ubesudlet av regulær bruktbilhandlerkynisme, først og fremst får lov til å være artister og musikere, dernest kjendiser som byr på seg selv i passe corny og jovialt, påtvunget samvær med andre kjendiser.

Antakelig er dette noe av det beste man kan få til av «musikk-tv» i en kommersiell, bred og - for å putte lilletåa i den pågående kulturkampdebatten - folkelig tv-setting.

SAMTIDIG ER DET TILLATT å bli litt uvel.

Første sesong klarte å formidle en håndfull fine musikkøyeblikk i en setting som ellers ser ut som en krysning av et påkledd «Paradise Hotel» og «Fire stjerners middag».

For noen er dette kleint, råkommersielt pute-TV: Øyeblikket da tårene pipler i øyekroken hos en artist som får servert en «inderlig» tolkning av en kollega innimellom skåling og koz & klemz, blir en manifestering av enhver låtskriverkarrieres iboende kitschpotensial.

Det er bare å stålsette seg for hvordan denne gjengen vil slipe ned, i tv-underholdningens navn, de skarpeste kantene og spisseste sarkasmene i Ole Paus-katalogen.

UANSETT STANDPUNKT vil det være umulig å følge med på den norske platevåren uten å føle penetreringsevnen til dette elskede og hatede tv-konseptet.

Ta Kurt Nilsen for eksempel, hvis karriere forvaltes av den ikke nevneverdig subtile Jan Fredrik Karlsen. Kurt skal rett og slett «eie» den norske popoffentligheten i Q1 og Q2 (og sikkert helst tredje og fjerde kvartal også) gjennom å legge albumlanseringen oppå «Hver gang vi møtes»-sesongpremieren, og som i tillegg skal på monsterturné og være «Idol-dommer». Her skal det melkes til juret er sårt og bøtta full.

PR-overkill? Ganske sikkert, men så har da også Jan Fredrik Karlsen alltid drevet mer med entertainermanagement enn med artistutvikling.

«HVER GANG VI MØTES»-gjengen i år er smart sammensatt. Det kan jo bli fint:

Vil Morten Abel klare å utnytte oppmerksomheten til å lage god, interessant musikk igjen?

Vi kan håpe at At Ole Paus' gamle klassiske album selger tusen millioner eksemplarer og streames herfra til evigheten. At Lene Marlin omsider skal fortelle hele Norge hva «Unforgiveable Sinner» egentlig handler om. At Marion Ravn blir så inspirert at hun klarer å komme opp med noe like umiddelbart henførende som M2M-singelen «Everything», og samtidig får gjøre noe Taylor Swift-aktig med Magnus Grønnebergs «Når du sover» når hun først er i gang.

Og at Morten Abel ikke gjør noe dumt med den unge Anita Skorgans fabelaktige «Oliver».

Alt dette vil være en berikelse for musikkvåren 2013.

HVIS DET BARE BLIR koz og klemz og pute-TV, så er årets sesong av «Hver gang vi møtes» å betrakte som ren musikkbransjedoping.

• Sesong to av «Hver gang vi møtes» har premiere på TV2 lørdag 5. januar. Kurt Nilsens nye album «Inni en god periode» er ute 7. januar. Morten Abels nye single «Lost» slippes 11. januar.