Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hverdagsterrorisme

«Terrorisme» av Brødrene Presnjakov Nationaltheatret, Amfiscenen. Terrorisme? Se deg i speilet.

Terrorisme er en hverdagslig sak. Det synes å være de russiske brødrene Presnjakovs grunnholdning i stykket de har skrevet sammen. For deres «Terrorisme» handler ikke om den politiske terrorismen, fundamentalisme eller frigjøringskjempere. På latin er terror det som skremmer. Og dette stykket handler om den terror vi kan holde oss selv og våre nærmeste fast i, hver dag.

Publikum dras med

Regissør Alexander Mørk Eidem treffer formen med sitt åpningsgrep: Stykket spilles med salen fullt belyst, som en prøve, der vi, publikum, er dradd med. Selv suffløren dras inn i handlingen, før to menn i svart dress og slips drar nådeløst morsomme enaktere i gang: En stengt flyplass etter en bombetrussel, en kvinne som treffer en elsker, mens hun tror mannen er på flyet, et selvmord på en flyplass, en morderisk bestemor: Her er seks fascinerende episoder, løst dratt sammen til en vag felles historie, sterkere i sine enkelthistorier enn som helhet.

Metaforer

Hvis vold smitter ved berøring med vold, bør vi simpelthen skjerme oss? Nekte å se det som foregår? Hva er riktig terrorbalanse på en arbeidsplass? Kan man bølle et medmenneske til å dominere seg? Enakteren der Laila Goody presser Anders T. Andersen til å binde seg til senga, gir sannelig begrepet passivt-aggressiv et scenisk bilde.

Anne Marit Jacobsen som giftdrepende babusjka viser oss vår latente brutalitet, selvmordet på kontoret hvordan vi alle har nok med oss selv. Dette er bilder, metaforer for våre liv, de kan skrape borti noe som gjør vondt, samtidig som de får oss til å le. Det som er felles mellom dem er en utprøving av ansvar, omsorg, ærlighet - og en fandenivoldsk svart humor.

Provoserende

Til det har Mørk Eidem og skuespillerne funnet en intelligent,men også utprøvende og provoserende teaterform: provoserende i sin henvendelse til publikum, i sin skisseaktig utprøvende form, utfordrende i sin fysiske og psykiske avkleddhet. Dette er godt, moderne teater - særdeles velspilt og -regissert i sin infamt slentrende stil.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media