Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix
Foto: Fredrik Varfjell / NTB ScanpixVis mer

Hviiiiin!

Justin Bieber fikk operataket til å gynge fordi han vet hva tenåringsjenter vil ha.

KONSERT: Et hvitt smil. Et klart kamerablikk. Et overraskende macho ganglag.
Og så, spørsmålet ut til de om lag 4000 allerede ekstatiske Justin Bieber-fans: «Can I be your boyfriend?».

Hviiiiiiin!

Men vent, jeg foregriper hendelsene. Skru tiden tilbake til minuttene før konserten. Flere tusen mennesker er samlet på operataket. De er malt i ansiktet. Har plakater. Hver gang noen kommer opp på scenen hyles det forventningsfullt, selv til mannen hvis jobb det er å moppe scenen. Dette er Justin Bieber-fansen. Tilsynelatende villige til å gjøre hva som helst for å komme nær sitt store idol.

Det har alltid vært Justins store styrke dette, å knytte et spesielt bånd med fansen. Å gi tilbake. Enten det er å svare på Twitter eller å komme til Oslo og holde gratiskonsert.

Det er kanskje tidenes beste pr-stunt på norsk jord.

Og derfor må dette bli like mye en anmeldelse av selve hendelsen, selve Justin-Bieber-satt-Oslo-på-hodet-eventet, som popmusikken han lirte av seg i løpet av den knappe halvtimen han spilte.

DJ-en hans varmer fansen opp med hits. De hopper så mye at operataket gynger. Et knippe dansere stormer over scenen og blir borte igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hviiiin!

Denne katt-og-mus-leken har preget hele oslooppholdet til attenåringen, gi fansen lillefingeren og se massesuggesjonen bygge seg opp. Når han til slutt entrer scenen, med sin overdådige Tintin-sveis, svart/hvite bekledning og gullvingene Adidas, er det et lite antiklimaks. Han er jo så liten! Så alminnelig!

Det varer bare et øyeblikk. Gjennom hylene kan man så vidt skille en låt, gjennombruddshiten «Baby». Så er det «Around the world» fra det kommende albumet.

Den er klassisk Bieber. Reinspikka dancepop, ren som Imsdal.

Sølvstrupen kommer ikke til sin rett før den emosjonelle krakkballaden «Be alright». Så ser Justin ser rett i kamera og begynner å snakke til publikum.

Og der er vi tilbake til kjernen ved hele Bieber-suksessen. Ja, det var et hyperprofesjonelt liveshow med dansere, band, lys og en sanger som holder et høyt nivå. Jo da, musikken hans består av bredtfengende rett-fram-pop.

Men det er entertaineren Bieber, han som visste akkurat når han skulle smile, danse og (tilsynelatende) vrenge sjela som fikk hordene til å forlate operaen som et eneste stort hulkekor.

Hvordan? Ved å leke katt og mus. Og ved å ikke gi dem mer enn at de kommer tilbake neste gang.

Glade beliebers. Foto: Torbjørn Grønning.
Glade beliebers. Foto: Torbjørn Grønning. Vis mer