Hvilken sjanger er mest opptatt av rumper?

Kunstnere analyserer kroppsdeler i låttekster.

(Dagbladet.no): Noen jogger til musikk, andre har det i bakgrunnen når de inviterer til middag.

Kunstnerne Fernanda Viégas og Martin Wattenberg har gått grundigere til verks enn som så, ifølge teknomagsinet Wired.

De har analysert 10 000 låter for å finne ut hvilke kroppsdeler som nevnes oftest, og deretter satt resultatene inn i en interaktiv visuell framstilling.

Språk og kropp

Prosjektet har fått navnet «Listen», og skal, som kunstnerne selv formulerer det på sine hjemmesider, «utforske forholdet mellom språk og kropp».

Det ferdige diagrammet viser at øynene er den delen av kroppen som omtales oftest i de fleste sjangre. Det vil si alle bortsett fra blues, gospel og hip-hop.

Gospel, som stadig oppfordrer til å klapping i Guds navn, har ikke uventet hendene på topp. Bluesartistene synger også mest om samme del av anatomien, men gjerne i sammenheng med kroppsarbeid eller - som Wired påpeker - når de maner andre til å holde hendene unna kjæresten.

«Baby Got Back»

Hip-hop er en annen historie. Det er ikke bare sjangeren som oftest nevner kroppen vår, men også den eneste som har rumpa på topp.

GRAFISK FRAMSTILLING: Slik har kunstnerne Fernanda Viégas og Martin Wattenberg valgt å visualisere sine funn om kroppsdeler i låttekster. Faksimile: FLESHMAP/LISTEN
GRAFISK FRAMSTILLING: Slik har kunstnerne Fernanda Viégas og Martin Wattenberg valgt å visualisere sine funn om kroppsdeler i låttekster. Faksimile: FLESHMAP/LISTEN Vis mer

Og tallenes tale er klar. «Ass» nevnes i 23,64 prosent av Viégas og Wattenbergs låtutvalg. Legger man til varianten «butt» (2,77 prosent) og slengordet «booty» (2,31 prosent), er man plutselig oppe i ganske imponerende 28,72 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du ute etter eksempler? De er det mange av, men et greit sted å starte kan være Mystikals «Shake Ya Ass», Sir Mix-A-Lots «Baby Got Back» med åpningslinja «I like big butts», eller Mos Defs «Ms. Fat Booty».

Det er som regel kvinnekroppens bakende som omtales.

Hypermaskulinitet

Musikkviter Marita Buanes penset nylig såvidt inn på rumpetematikken da hun analyserte musikkvideoer fra ulike sjangrer på jakt etter framstillinger av kjønn, seksualitet, klasse og rase i forbindelse med masteroppgaven sin.

En av videoene Buanes har sett nærmere på er Eminems «Ass Like That» fra 2004.

«The way you shake it. I can\'t believe it. I have never seen an ass like that», rapper Eminem, mens dansere i sparsomme antrekk rister rumpene sine mot ham.

Buanes mener slike bilder brukes av hiphoppere for å iscenesette seg selv som handlende, hypermaskuline menn. Hun legger til at Eminem også kanskje tar i litt ekstra for å kompensere for hudfargen sin.

Hvilken sjanger er mest opptatt av rumper?

Selger plakater

Viégas og Wattenberg gjør ingen forsøk på å forklare funnene sine, de har i stedet valgt å la de enkle visuelle framstillingene tale sitt eget språk.


Bildene har blitt til plakater som kan kjøpes på nett, der også prosjektet «Listen» kan tas i nærmere øyesyn.

Kunstnerne har tidligere stilt ut arbeider på Whitney og MoMA i New York, samt The London Institute of Contemporary Arts.