Hvilken skuffelse, a-ha

På forhånd var Spektrum-seansen karakterisert som startskuddet for vårens store relansering av a-ha. Våre gamle popguder skulle for første gang spille singelen som bandet og plateselskapet Warner Music i Hamburg håper skal bringe a-ha tilbake i stjernesjiktet.

Og «Summer Moved On» som låt beviser det mange av oss har trodd; a-ha er ikke avdankede, de har mer å by på. Testen under Nobelkonserten for 14 måneder siden viste at de mestrer liveformatet. Deres gåsehudframkallende sett bar bud om at gruppa ganske kjapt kunne kvitte seg ryktet fra gamle dager, at de ikke duger live. Endelig framsto de som noe mer enn en ren studiokonstruksjon.

Var det rart vi gledet oss der vi skred inn i Oslo Spektrum med gåbortdress, blanke sko og bankende hjerte? - Jeg gleder meg til å spille med a-ha, det gjør jeg alltid, uttalte Morten Harket til Dagbladets reporter før konserten.

At a-ha skulle spille, viste seg å være en gedigen bløff. For de sto faktisk der oppe og mimet til sin egen cd-singel.

Gamle og nye fans kan alltids tåle at a-ha ikke klarer det to tenåringsjenter fra Lørenskog fikser, nemlig å spille og synge med kameraer på og publikum til stede. Men dette handler om a-has egen framtid. Her har de snakket i det vide og det brede om hvordan det var å bli kvalt av musikkbransjens industritankegang. Hvor sterkt de mislikte å være et produkt skreddersydd for ukritiske ungjenter. At a-has ambisjon gikk ut på å være et seriøst band der musikken sto i fokus. Og at de på ingen måte skulle gå i de samme fellene i forbindelse med et comeback.

Avspilling av en cd-singel på fire minutter og to sekunder i Oslo Spektrum fredag kveld viste at de har lært fint lite. Et band som søker suksess forankret i anerkjennelse, kan ikke inngå playback-kompromisser. Sånn sett føltes hele seansen som et veldig dårlig omen for a-ha-comebackets videre skjebne.

hakon.moslet@dagbladet.no