Hvilken superkraft ville du helst hatt?

Nå kan du velge fritt i «Champions Online».

FØRSTEINNTRYKK: Jeg skal innrømme at jeg aldri har vært noen stor tilhenger av lovforkjempere ikledt kappe og tights, men etter at Cryptic Studios' «City of Heroes» høstet lovord i fleng, myknet jeg opp til tanken på å la meg underholde av deres nye nettrollespill «Champions Online».

Og det aller første spillet klarer å utrette etter at jeg har laget min første superhelt, er å banke mine superhelt-fordommer sønder og sammen.

Den har en gigantisk jetmotor på ryggen, horn ut av panna, og kan selvfølgelig skyte laserstråler med øynene, i tillegg til hundrevis av andre kosmetiske og funksjonelle innstillinger som har skreddersydd den akkurat slik jeg vil.

DEN STORSLÅTTE karakterbyggeren i «Champions Online» gjør at jeg føler meg kraftig bundet til helten min fra første stund, som er mer enn hva man kan si om diverse beinrangler i rufsete shorts jeg har kreert i andre nettrollespill.

Jeg ser mektig ut, og kan lite annet enn å fnise av begeistring før jeg annonserer min ankomst med min beste «Meanwhile, at the Hall of Justice»-stemme.

At man bare kan lage åtte forskjellige karakterer er nesten så kriminelt at det ikke engang hører hjemme i et spill om superhelter.

DE ENDELØSE mulighetene innebærer naturligvis at en Master Chief spradende rundt i grønn trikot sammen med en Batman-kopi ikke er et sjeldent skue, men generelt ser det ut til å vekke frem kreativiteten hos folk. Iblant kan det være underholdende nok bare å titte på andres unike karakterer.

Alt er imidlertid ikke bare til pynt, og det forventes at en tar i bruk sine utvalgte superkrefter til å spre rettferdighet, i det som på papiret ser ut som et helt ordinært nettbasert spillunivers.

I PRAKSIS ER det imidlertid enkelte ting som gjør at spillet føles noe unikt. Det mest avgjørende er at det ofte utspilles mer som et actionspill i stedet for en rekke terningkast, som en følge av raske kamper, lite dødtid og underholdende krefter.

Du kan lære deg å fly (blant andre spennende reisemuligheter) etter et par timer, og spillet er til tider mer sammenlignbart med titler som "Crackdown" enn med dets sjangerkamerater.

I tillegg er det hentet god inspirasjon fra nylige sjangersuksesser, som alltid pågående «open missions», og belønninger basert på prestasjoner utenom vanlige oppdrag, som ren utforsking og personlige mål.

I LØPET AV mine første femten nivåer har de største skuffelsene basert seg på selve flerspiller-aspektet.

Å slåss mot andre spillere virker noe insentivløst, og blir fort ubalansert med alle de mulige kombinasjonene av superkrefter.

Å samarbeide på lag med andre kan være ganske underholdende, om enn bare fordi det resulterer i en herlig suppe effekter når alle drar igang superkreftene sine, men i løpet av mine første femten nivåer har jeg sjeldent opplevd at det kreves.

Det meste har så langt vært løsbart alene. Flere og større samarbeidsoppgaver hadde definitivt vært velkomne i løpet av de tidlige nivåer.

DEFINERENDE FOR flerspilleropplevelsen er også at spillet kun har én server, hvor områder er delt inn i flere instanser med relativt få spillere i hver.

Man kan hoppe mellom instanser når man vil, så dette betyr at en ikke trenger å være redd for å være totalt utenfor rekkevidde fra andre, men samtidig vil det aldri være spesielt mange andre spillere i synlig nærhet.

Sannsynligvis tar flerspillingen seg opp etter hvert, for med alle mulighetene man har til å kombinere ferdigheter og ta på seg forskjellige roller, har det et stort potensiale.

OG SELV OM det ikke kan kalles direkte revolusjonerende, så virker «Champions Online» som et friskt pust i sjangeren.

Med mindre du har spilt deg helt lei av «City of Heroes», kan det være verdt å dra på seg spandexen og prøve seg som superhelt en stund.

Dette er et førsteinntrykk fra «Champions Online», som kommer i salg førstkommende fredag. Vi vil komme tilbake med fyldigere inntrykk fra spillet etter at det har vært «live» med en normal spillermasse en periode.

Hvilken superkraft ville du helst hatt?