PRODUKTIV: Det sies at sier at Prince har nok materiale til å gi ut et album hvert år i 100 år. På 35 år ga han ut 39 offisielle album, og platene solgte over 100 millioner eksemplarer. Foto: NTB Scanpix
PRODUKTIV: Det sies at sier at Prince har nok materiale til å gi ut et album hvert år i 100 år. På 35 år ga han ut 39 offisielle album, og platene solgte over 100 millioner eksemplarer. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Hvis det ikke er noen klare indikasjoner på at Prince selv ville utgi dette materialet, så skal man trå veldig varsomt

Etterlot mengder av uutgitt musikk.

(Dagbladet): Da Prince døde sist uke etterlot han seg det som skal være et helt bankhvelv fullt at uutgitt musikk kalt «The Vault».

I den anledning har Matt Pierson, som i 2001 hadde med Prince å gjøre da han jobbet i plateselskapet Warner Bros., delt en Facebook-oppdatering for å skinne et lys over den musikalske arven som skal ligge igjen i Princes hovedkvarter Paisley Park.

- Det er masse materiale i «The Vault», og det er mange av oss som ville elsket å høre alt av det. Men, jeg håper at de som har kontroll over dødsboet hans vil respektere det faktum at han ga ut massevis av musikk da han levde og dermed nok har sine grunner for å holde resten for seg selv. Så hvis man ikke har noen klare indikasjoner på at Prince selv ville utgi noe av dette materialet, så skal man trå veldig varsomt når det gjelder å la noe av dette se dagens lys, skriver Pierson.

Ingen kommersielle utgivelser Han har selv noen tanker om hvordan han kunne tenke seg at arven ble forvaltet.

- Hvis det var min avgjørelse, så ville jeg ha samlet et team av Prince-eksperter som arkiverte det de mente hadde historisk relevans og laget et nullprofittsenter hvor fansen kunne høre på materialet i en sikker setting, uten kommersielle utgivelser.

Grunnen til at Pierson deler denne tankerekka, er denne historien:

På begynnelsen av 90-tallet sendte Prince noen instrumentallåter til Miles Davis for vurdering til et av jazzlegendens prosjekter, og under en turné i Tyskland gikk Davis i studio for å spille inn tre av låtene: «Penetration», «A Girl and Her Puppy» og «Jailbait». Det skulle vise seg å være Davis' siste studioinnspilling noensinne, og han døde ikke lenge etterpå.

Telefon fra Prince Da Pierson jobbet med å sette sammen Miles Davis-boksen «The Last Word» i 2001 mikset han «Jailbait», som Prince hadde sendt til Davis, og en låt duoen tidligere hadde samarbeidet om kalt «Can I Play With You?». Pierson trengte Princes tillatelse til å gi ut låtene, men visste at det kom til å bli vanskelig. Den nylig avdøde artisten hadde da nettopp havnet i konflikt nettopp med plateselskapet Warner Bros.

- Men dette var jo Miles Davis. Og det var en historisk samling låter hvor det var vanskelig for Prince å påsta at bidragene hans ble utnyttet kommersielt. Jeg mener, han sendte jo disse låtene til Miles slik at kunne bruke dem, sant?, skriver Pierson.

Fikk nei Et par dager etter at Pierson hadde sendt innspillingene til Prince, ringte telefonen. Etter en lang samtale kom de til slutt inn på Miles Davis, og Prince lurte på hva Pierson trengte av ham.

- Jeg forklarte ham situasjonen. Jeg forklarte ham hvordan det helt klart var en kjemi mellom dem som det ville være synd om ikke deres respektive fans kunne få høre disse to låtene. Prince sa at han likte innspillingene, og slik sett godkjente dem. Men han var likevel ikke sikker på om han ville at de skulle utgis. Jeg spurte om han kunne tenke på det et par dager , med hva som ville vært best for Miles Davis' minne i mente, skriver han.

Uka etterpå kom beskjeden om at Prince satte ned foten. Låtene kom ikke til å bli utgitt.

- Var jeg enig i avgjørelsen? Nei. Ville jeg den dag i dag elsket om folk hadde fått høre disse to sporene? Selvfølgelig. Men en av de mange tingene vi kan lære av Prince og arven hans, er at det er artisten selv som må få ta den endelige beslutningen om hva som skal gjøres tilgjengelig for publikum. 

Etter den enorme suksessen med «Purple Rain», ble Paisley Park konstruert i 1986, ifølge Times Magazine. Anlegget var Princes øyensten, og kostet den gangen 10 millioner dollar. Det fungerte helt til hans død som blant annet bosted, filmstudio og innspillingsstudio.

Var religiøs Prince-fan Christer Falck har selv delt statusen og kalt den for «det beste som er skrevet siden forrige torsdag» - med henvisning til Princes dødsdag.

Han er enig med Pierson at materialet ikke bør gis ut kommersielt, men at man kan lage et musikksenter på Paisley Park, alá Rockheim, der fansen kan høre på den uutgitte musikken.

- Det er bare å sette et gjerde rundt Paisley Park, så kan fansen valfarte dit. Det er der musikken har blitt laget og hører hjemme, sier Falck, som sier at det både befinner seg gull og skrot i The Vault.

En av grunnene til at Christer Falck er imot å offentliggjøre hele Prince-arkivet er musikerens religion. Prince ble Jehovas vitne i 2001.

- Mange av låtene Prince lagde før han ble religiøs har tekster han i dag ikke kunne stått for, sier han.

Et bankhvelv Det var Princes tidligere studiotekniker Susan Rogers som i fjor bekreftet en gang for alle at Princes lager med uutgitt musikk ikke var en myte.
- Jeg ville ha alt han noen gang hadde spilt inn, og startet også arbeidet med å lage en database. Da Paisley Park var under planlegging fant vi til slutt ut at vi måtte ha et hvelv. Tenk om en tornado eller flom ødela arven til Prince, sier lydprofessoren og fortsetter:

- Så det ble satt inn et ordentlig bankhvelv bare med det formål å lagre musikken. Da jeg sluttet å jobbe for ham i 1987, var det nesten fullt, så jeg kan ikke tenke meg hvordan det er i dag. Det var rad på rad med masterinnspillinger, sier Rogers.

TIL MILES DAVIS, FRA PRINCE: Låttitlene må sies å være i Princes tidlige kunstneriske ånd - i alle fall før han ble religiøs. Foto: Matt Pierson
TIL MILES DAVIS, FRA PRINCE: Låttitlene må sies å være i Princes tidlige kunstneriske ånd - i alle fall før han ble religiøs. Foto: Matt Pierson Vis mer