Hvis forlagene fikk bestemme

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det gråtes krokodilletårer i Akersgata for tida. Både VGs Bernt Olufsen og Aftenpostens Harald Stanghelle beklager seg over at Cappelen har manipulert dem med sine lanseringer av bøkene om Valla og Hagen. Fenomenet kalles «lanseringsjournalistikk» og handler om at forlag, plate-, film- eller tv-selskaper planlegger for å få mest mulig oppmerksomhet om nye produkter. Mediene lever som junkies på dette stoffet, men rammes av og til av en overdose og stopper opp og spør seg om de har mistet kontrollen.

I høst er det altså Valla og Hagen de har fått for mye av, og forlaget får skylda. «Forlagene har prøvd å lure de største mediene i Norge», sier Bernt Olufsen til Kulturnytt, «og vi har i noen grad latt oss lure. VG har latt seg lure, NRK har latt seg lure, TV2 har latt seg lure, Dagbladet og de største regionavisene har latt seg lure».

Lure er egentlig et ganske grovt ord, et såkalt four letter word som får forlagene til å framstå som pushere av samme kaliber som Terra Securities. Jeg skal ikke trekke denne sammenligningen for langt, men vi har utvilsomt også her å gjøre med et spørsmål om hvem som lurer hvem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer