- Hvis Kotick har rett, så er Activision ferdige

Tidligere Bungie-sjef med åpent brev til Bobby Kotick.

Kontroversiell mann:   Dette er ikke første gangen Activision-sjefen Bobby Kotick setter sinnene i kok. Foto: AP Photo/Nati Harnik
Kontroversiell mann: Dette er ikke første gangen Activision-sjefen Bobby Kotick setter sinnene i kok. Foto: AP Photo/Nati HarnikVis mer

|||Activsion Blizzard-sjefen Bobby Kotick har nærmest fått klippekort på store overskrifter i media, og tidligere denne uka klarte han det igjen da han hisset på seg en hel verden av uavhengige spillstudioer.

I en mediapresentasjon for Bank of America Merrill Lynch Media, skal Kotick ha uttalt at «Halo»-utvikleren Bungie sannsynligvis er det siste uavhengige studioet av høy kvalitet. Dette har fått flere til å reagere.  

Flere nettsteder nevner Valve («Half Life», «Portal», «Left 4 Dead»), Epic («Gears of War», «Bulletstorm»), Ninja Theory («Heavenly Sword», «Enslaved»), Remedy («Max Payne», «Alan Wake»), Gearbox («Brothers in Arms», «Borderlands»), Insomniac («Resistance», «Ratchet & Clank») og Suckerpunch («Sly Raccoon», «inFAMOUS») som eksempler på andre uavhengige studioer bak spill av høy kvalitet. Og da har man ikke begynt å nevne alle de fantastiske utviklerne som gjør det bra på PSN, WiiWare og Xbox LIVE Arcade om dagen.

Og nå har også den tidligere Bungie-sjefen Peter Tamte reagert. I et åpent brev som ble publisert av Kotaku.com slår han fast at om Bobby Kotick har rett, så har Activision et problem.

- Som en tidligere sjef i Bungie må jeg fortelle deg dette: Hvis du har rett, så er dere ferdige, skriver han og utdyper.

- Activision og alle andre store utgivere har vokst ved å kjøpe uavhengige utviklere. Denne bransjen trenger en konstant flyt av nye uavhengige utviklere som kan kjøpes, fordi det er disse som lager kreative og innovative spill som blir store merkevarer, skriver han i brevet.

Videre påpeker han at små utviklere, som hans nåværende arbeidsgiver Atomic Games, ikke kan bruke enorme pengesummer på titlene sine, og dermed er man avhengige av å innovere. Atomic Games annonserte nylig et nedlastbart skytespill med fokus på flerspiller over nettet som har fått navnet «Breach». Spillet er foreløpig annonsert til Xbox 360 og PC.

I sommer annonserte Bungie en avtale med Activision om deres fremtidige spillprosjekter. Som kjent var «Halo Reach» det siste Halo-spillet fra studioet. I den nye avtalen med Activision forblir Bungie en uavhengig spillutvikler, men Activision påtar seg ansvaret som utgiver og distribusjon.

Avtalen skal vare i 10 år og Bungie har denne gangen forsikret seg om at de vil eie rettighetene til de nye spillene sine. Det var Bungie som i sin tid skapte «Halo», men Microsoft ble sittende med rettighetene til merkenavnet. Microsoft har nå satt opp et eget studios om skal utvikle fremtidens «Halo»-spill.