HVIT VAN MED KULEHULL: Denne hvite varebilen har denne uka stått plassert på Youngstorget i Oslo. Med teksten «Free Fire» og premieredatoen til filmen med samme navn på siden av bilen, skulle det være et reklamestunt. Men bilen skapte reaksjoner for andre grunner. Foto: Runar Skjerven Eggesvik.
HVIT VAN MED KULEHULL: Denne hvite varebilen har denne uka stått plassert på Youngstorget i Oslo. Med teksten «Free Fire» og premieredatoen til filmen med samme navn på siden av bilen, skulle det være et reklamestunt. Men bilen skapte reaksjoner for andre grunner. Foto: Runar Skjerven Eggesvik.Vis mer

Hvit sønderskutt kassebil i Oslo sentrum skapte voldsomme reaksjoner: - Vi er veldig lei oss

Legger seg paddeflate etter actionfilm-stunt.

(Dagbladet): Denne uka har det stått plassert en hvit varebil med tydelige skuddmerker på Youngstorget i Oslo.

Bilen hadde i oppgave å skape blest rundt premieren til den kommende actionkomedien «Free Fire». Reklamestuntet ble arrangert av filmdistributøren Selmer Media, i samarbeid med innholdsselskapet Newslab.

Stuntet har skapt sterke reaksjoner. Flere har uttrykt at de assosierer den hvite reklamevanen med terroren den 22. juli 2011. Anders Behring Breivik brukte en lignende kassebil til å sprenge deler av Regjeringskvartalet den 22. juli 2011, bare noen hundre meter unna. I tillegg befinner Arbeiderpartiets hovedkontorer seg like ved torget.

ACTIONFILM: Filmen «Free Fire» er en kommende actionkomedie. Et reklamestunt for filmen har skapt sterke reaksjoner. Video: YouTube / A24 Vis mer Vis mer

Sjokkert

Planen var at bilen skulle stå plassert på torget fram til fredag, når filmen har premiere, men etter at kulturgründer Runar Skjerven Eggesvik, som eier Kulturhuset et steinkast unna, reagerte sterkt i et Facebook-innlegg, ble bilen fjernet umiddelbart.

- Jeg syntes det var ekkelt. Da jeg så det først på lørdag, tenkte jeg at det bare var en helt idiotisk kunstutstilling, men så skjønte jeg etter noen dager at dette faktisk var reklame for en film, sier Eggesvik til Dagbladet, og utdyper:

- Jeg og mange andre var på torget den dagen, da det gikk av en bombe og en mann gikk amok. Jeg er derfor veldig sjokkert over hvor lite respekt de som forvalter torget faktisk har. De bør forstå sammenhengen, og de bør forstå hva de leier ut, sier han.

REAGERER: Eggesvik sier at han er svært fornøyd med hvor raskt Newslab responderte på kritikken, men forteller at det han reagerte mest på var at de som forvalter torget godkjente stuntet. Vis mer

Vurderer ikke innholdet

Presseansvarlig i Bymiljøetaten i Oslo, Monica Thord Olsen, bekrefter overfor Dagbladet at de godkjente reklamestuntet.

Hun sier at de ble forklart hvordan reklamestuntet så ut på forhånd, men at hun er usikker på om de hadde sett varebilen med egne øyne før den ble stilt ut.

- Bymiljøetaten har gitt tillatelse til et reklame-stunt på Youngstorget, som er en av få plasser vi tillater reklame og salg, sier Olsen, og understreker at det ikke er opp til Bymiljøetaten og mene noe om innholdet i stuntet.

- Tenkte dere på at en hvit varebil med synlige kulehull kan forbindes med 22. juli-terror?

- Som sagt er det ikke vår oppgave å mene noe om innholdet. Det jeg kan si er at denne søknaden ble behandlet på lik linje som alle andre søknader. Det var et reklamestunt, og alle vanlige prosedyrer ble fulgt i saken. I dette tilfellet er også politiets tillatelse innhentet, svarer hun.

Massiv kritikk

Facebook-innlegget til Eggesvik skapte mye engasjement blant folk i kommentarfeltet, og flere sa seg enige i det han skrev.

«Hva tenkte egentlig Bymiljøetaten i Oslo kommune på når de tillot denne ihjelskutte bilen å stå midt på Youngstorget i dagevis? Jeg vet hva jeg og mange jeg kjenner tenker»

Sånn starter innlegget til Eggesvik, før han fortsetter:

«Vi tenker på den hvite bilen som sprengte i stykker mennesker og hus midt i byen vår. Vi tenker kanskje på at svinet dro videre for å skyte uskyldige, akkurat som denne bilen er pepret med skudd. Det gjør ihvertfall jeg. Trur ikke jeg gidder å se filmen. Det må finnes andre måter å dra inn reklameinntekter på torget. Dårlig tenkt!»

- Jeg bryr meg mye om bruken av denne byen, og er i utgangspunktet lite imponert over hva dette torget forvaltes til til vanlig, så dette var absolutt dråpen for meg, sier Eggesvik til Dagbladet.

- Vi legger oss helt flate

En av dem som fanget opp Facebook-innlegget var Joakim Thorkildsen i Newslab, som var med på å lage kampanjen, og allerede få timer etter var varebilen tauet bort.

Her er deler av kommentaren til Thorkildsen:

«(...) At vi hadde hodet så langt ned i praktikalitetene, og ikke klarte å tenke at noen ville gjøre assosiasjonen til 22. juli, ser jeg nå at var temmelig dumt. Så: Beklager til dere som ble støtt. Sånn cirka to timer etter at jeg så posten til Runar, var varebilen fjernet og sendt til opphugging.(..)»

Daglig leder i Newslab, Kristiane Hammer, beklager også i en SMS til Dagbladet.

- Vi er veldig lei oss for at den koblingen har blitt gjort. Vi legger oss helt flate og beklager at vi ikke har tenkt på det, og beklager til de som måtte ha blitt støtt av dette, skriver hun.

Endring i planene

Hammer forteller videre at bilen egentlig var ment å stå på Grünerløkka og være av typen amerikansk van, men at planene ble endret underveis.

- Det at vi hadde nesa så langt ned i detaljer, er forklaringen på at vi ikke klarte å løfte blikket og gjøre den nødvendige koblingen før vi ble gjort oppmerksom på den, sier hun.

I likhet med Newslab, henger også Selmer Media seg på beklagelsen.

- Vi er veldig glade for at det ble ryddet opp svært fort, og beklager for at dette stuntet ikke fungerte etter planen. Dette var en kobling vi rett og slett ikke så, sier daglig leder i Selmer Media, Torkel Selmer.