Hvite løgner

SÅ GODT SOM hele ernærings-Norge er enige i at mager melk er et verdifullt bidrag i et sunt kosthold. Mager melk er full av næringsstoffer og fattig på fett. For oss er det da bekymringsfullt at noen kan sitte igjen med det feilaktige inntrykket at mager melk er farlig, etter å ha lest artikkelen i Magasinet i Dagbladet 27. august 2005. Artikkelen fremstår som svært unyansert fra et ernæringsståsted. I vår tids forvirrende kostholdsdebatt, er det viktig å gi forbruker klar og tydelig informasjon. Mens det er velkjent at melkefett i for store mengder er uheldig for helsen, er dette slett ikke tilfelle for mager melk. Tvert imot er det en rekke gunstige helseeffekter ved bruk av magre meieriprodukter. Mager melk gir mye protein og en rekke viktige vitaminer og mineraler, med kalsium som kanskje det viktigste, fordi det finnes få andre gode kilder til kalsium i norsk kosthold. Tilstrekkelig mengde kalsium er viktig for å bygge opp en sterk benbygning.Det er et poeng at Ola Nordmann vil ha positive helseeffekter av å redusere sitt inntak av mettet fett: dvs. fett fra fete meieriprodukter, fete kjøttprodukter, hard margarin og snacks. I dag kommer omtrent 1/3 av det mettede fettet i det norske kostholdet fra meieriprodukter, resten kommer fra annen mat. MEN mager melk bidrar med svært lite mettet fett i dagens kosthold. Det har vært en klar vridning fra fet til mager melk i det norske kostholdet. De som ønsker det, kan meget enkelt velge magre meieriprodukter - enten det er snakk om yoghurt, ost, melk eller annet. Det er viktig at vi fortsetter å informere forbruker om de positive helseeffektene av å velge magre meieriprodukter. Tall fra Sosial- og helsedirektoratet viser at en av to 13-åringer får i seg for lite kalsium. Vi vet at meieriprodukter bidrar med over 70 prosent av kalsiumet i norsk kosthold. Tre meierienheter om dagen sikrer kalsiuminntaket og bidrar til at skjelettet blir sterkt. En meierienhet tilsvarer et glass melk, et beger yoghurt eller en brødskive med ost. Både barn og voksne bør velge lettmelk, ekstra lettmelk eller skummet melk og gjerne mager ost til hverdags. Det gir lite fett, men fortsatt alle næringsstoffene.