Hvor bra er Christopher Nielsens nye animasjonsfilm?

Vi har sett «Rulletrappen».

En ekte multikunstner Chrstiopher Nielsen er aktuell med ny animasjonsfilm, i oktober åpner også hans gedigne utstilling på Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Erle Marie Sørheim
En ekte multikunstner Chrstiopher Nielsen er aktuell med ny animasjonsfilm, i oktober åpner også hans gedigne utstilling på Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Erle Marie Sørheim Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ANMELDELSE:Jeg er stor fan av Nielsens tegneserienoveller. En av dem, Rulletrappen, fra Nielsens tegneserieblad «Weltschmerz nr. 8» fra 2001, er nå omgjort til en 9 minutters animert kortfilm.

Konseptet i animasjonsfilmen, som i tegneserien, er at tre nakne menn går oppover en rulletrapp som går nedover, i et målrettet håp om at lykken befinner seg på toppen. I dette Sisyfos-prosjektet er det en som begynner å tvile, og som for en kort stund bestemmer seg for å se hva som er på bunn. Kanskje de ikke har det så ille der?

Angst og tilpasning Men etter kort tid tar frykten overhånd, og han skynder seg oppover for å finne sin plass i felleskapet igjen. Det er altså en dobbelhet her, der samfunnets krav og regler kan sies å presse mennesket til tilpasning. Men det er også en frykt for å stå alene, og miste følelsen av å jobbe mot et felles mål.

Industriell setting Der tegneserien «Rulletrappen» for meg er en ren filosofisk betrakting, skildret i et litterært univers som kan minne om både Kafka og Beckett, har animasjonsfilmen valgt å vektlegge det dystopiske i novellen. Rommet er industrielt, maskinelt, karakterene er mer herdet, med tydelige sår på kroppen, og Masselys sin til tider tunge og suggererende musikk blir erkjennelsen av at ingen av menneskene, uansett progresjon, noensinne kommer til å nå sitt mål. Det finnes ingen utenforverden mer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer