KOMMENTARER

Filmfestivalen i Cannes

Hvor dårlig fyr kan du være og likevel bli hedret i Cannes? Det er et komplisert spørsmål

Filmstjernen Alain Delon er en levende legende, men han er ganske mye annet også.

LEGENDE: Skuespiller Alain Delon, her fra Patricia Highsmith-filmatiseringen «Plein Soleil», står for årets kontrovers i Cannes. Foto: Snap Stills / Shutterstock / NTB Scanpix.
LEGENDE: Skuespiller Alain Delon, her fra Patricia Highsmith-filmatiseringen «Plein Soleil», står for årets kontrovers i Cannes. Foto: Snap Stills / Shutterstock / NTB Scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

CANNES (Dagbladet): Hva veier tyngst, at du er en levende legende eller en like levende dårlig fyr?

Diskusjonen startet like etter at det ble kjent at filmfestivalen i Cannes hadde bestemt seg for å gi en æresgullpalme til den franske skuespilleren Alain Delon, som nå er 83 gammel. I kraft av sin posisjon i fransk film, i filmhistorien som sådan, er Delon en åpenbar kandidat for en hederspris. Han var ansiktet som frontet kolossale klassikere som «Leoparden» fra 1963, mesterverket som vant gullpalmen her i Cannes, og «Le Samouraï» fra 1967.

Delon var nesten sjokkerende vakker, og samtidig med noe sammenbitt og tilbakeholdt som ga ham en aura av mystikk; som trist leiemorder i «Le Samouraï» og sosiopaten Tom Ripley i «Plein Soleil» hadde han alltid noe som gjorde at man lurte på hva som skjedde bak de blå øynene, i hvilken retning han ville gå etter neste korsvei.

Han var en ypperlig skuespiller. Han var også en skuespiller i hendene på filmskapere, som Jean-Pierre Melville, Luchino Visconti og Michelangelo Antonioni, som visste å gjøre ham uforglemmelig. Denne anmelder må tilstå å ha vært filmklubbforelsket i Delon i tyveårsalderen, og husker godt den påfølgende skuffelsen da jeg fikk høre om alt det andre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer