Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hvor er skjelettet mitt?

Jahn Teigen etterlyser den originale skjelettdrakt han brukte under Melodi Grand Prix i 1976. Den ble levert inn til Fretex i Oslo i 1982. Har du sett den?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• BLOGG: Hva vil du ha på et rockemuseum?

-  Jeg visste at den originale drakta var borte, men jeg visste ikke at den var forsvunnet på den måten. Den drakta tror jeg har betydd mye for rocken i Norge, sier Jahn Teigen.

Skummel lokkemann

Han kikker på gamle bilder av kostymet som skrev seg inn i norsk pop- og rockhistorie en lørdagskveld for 29 år siden.

Sjokkerte norske Grand Prix-seere satte potetgullet og seigmennene i halsen da Jahn Teigen og Inger Lise Rypdal framførte sangen «Voodoo».

Teigen var kledd i skjelettdrakta, og framsto som skummel lokkemann overfor Rypdal i hvit sommerkjole. Telefonene glødet på NRK-huset, og på Sør- og Vestlandet trodde de Teigen var djevelen. Skjelettdrakta hadde nærmest tatt dyden til det norske tv-publikummet.

Nå viser det seg at et av de mest selvskrevne objektene i et framtidig rockmuseum er sporløst forsvunnet. -  Jeg leverte det inn til Fretex i 1982, forteller Thor Greni til Dagbladet.

Greni, som for øvrig er far til Øystein Greni i BigBang, var mannen som fikk Jahn Teigen til å ikle seg drakta. Han jobbet på det tidspunktet i Levi\'s, og hadde fått inn en skjelettdrakt i forbindelse med en designkonkurranse.

 HVOR?  Jahn Teigen sjokkerte det norske folket med skjelettdrakta under Melodi Grand Prix. Nå er originalen søkk vekk. Foto: Kristin Svorte
HVOR? Jahn Teigen sjokkerte det norske folket med skjelettdrakta under Melodi Grand Prix. Nå er originalen søkk vekk. Foto: Kristin Svorte Vis mer

Ei 15 år gammel ukjent jente fra Bergen sendte inn drakta, som havnet på kontoret til Greni. Han spilte da i bandet Undertaker\'s Cirkus, og kjente Jahn Teigen fra musikkmiljøet.

Havnet hos Fretex

-  Jahn var innom kontoret mitt en dag, og fikk se drakta. Jeg visste han skulle opptre i MGP med «Voodoo», og foreslo at han kunne bruke den. Som den kreative sjelen han er, kastet han seg over ideen.

Jahn Teigen leverte drakta tilbake etter opptredenen, og i noen år etter var den i Grenis varetekt. Men han forsto tydeligvis ikke dens historiske verdi.-  Jeg har flyttet to ganger siden den gang. Den andre gangen, i 1982, leverte jeg den til Fretex i noen brune, avlange Levi\'s-esker sammen med noen andre kolleksjonsprøver og andre modeller som aldri kom i produksjon. Jeg hadde allerede flyttet på dem én gang, og tenkte at jeg ikke kunne holde på å flytte dette arkivet rundt omkring, forteller Greni.

Turbo-påvirkning

-  Det var egentlig ikke meningen å sjokkere. Jeg ville bare visualisere sangen. sier Jahn Teigen.

-  Det fikk større konsekvenser enn jeg kunne ane. For min del førte all responsen i etterkant til at Toralv Maurstad tilbød meg en rolle i «Rocky Horror Show». Jeg sluttet i Popol Ace og startet for alvor opp som soloartist. For rockens del tror jeg det også må ha hatt en betydning. Den sjokkeffekten drakta hadde, opplever du jo ikke i dag. Og norsk rock var litt snillere i tida før denne drakta.

Teigen mener også dagens norske rockere viser tydelige tegn på påvirkning.

-  Turboneger i dag er en kombinasjon av skjelettdrakta og Prima Vera. Ikke i musikken, men i uttrykk, sier Teigen.

Det var faktisk Knut Schreiner fra Turboneger som satte Dagbladet på sporet av drakta.

Han uttalte til Dagbladet i forrige uke at det var meningsløst å ha et rockmuseum så lenge vi ikke hadde så mange internasjonale suksesser å vise til.

Men hvis det først skulle bli et museum, er skjelettdrakta selvskreven.-  Da vil jeg se skjelettdrakta til Jahn Teigen, brillene til Åge Aleksandersen fra «Levva livet»-innspillingen og selvfølgelig en rumperakett (fra Turboneger, red.anm.), foreslo Schreiner.

Også flere andre i musikkmiljøet vil ha skjelettdrakta på museum. Per Sundnes i NRK er krystallklar:

-  Drakta må opp i glassmonter.

KOPI: Nei, dette er ikke originalen. Har du den?
HOS FRETEX: Thor Greni, far til Øystein Greni i BigBang, hadde drakta i noen år før han leverte den inn til Fretex i en pappeske. I dag er det ingen i Fretex som aner hvor den er.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!