MUSIKKMARERITT: Christer Falcks tok en oppdatering på Itunes, og mistet hele katalogsystemet sitt. Resultat: 30 000 låter hulter til bulter. Foto: Lars EIvind Bones /Dagbladet
MUSIKKMARERITT: Christer Falcks tok en oppdatering på Itunes, og mistet hele katalogsystemet sitt. Resultat: 30 000 låter hulter til bulter. Foto: Lars EIvind Bones /DagbladetVis mer

Hvor er spillelista mi?!

Alle vet at musikkstrømming og Itunes før eller siden vil bli ditt verste mareritt.

Musikkstrømming, eller streaming på godt norsk, har vært et gjennombrudd. Det har fått økonomi inn i digital musikk, og dermed finansiering av en industri som i årtier har gitt oss mange gleder: musikkindustrien. Pengefordelingen er det riktignok ikke fullstendig enighet om. For forbrukerne har det ført til en voldsom tilgjengeliggjøring av musikk. For en relativt lav månedsavgift får du tilgang til enorme musikkarkiv. For musikkjournalistikken har det skapt nye muligheter. Sammensetning av spillelister, med lenker til lista med låtene i for eksempel Wimp og Spotify, gir en ekstra dimensjon til listemakeriet. Sjansen er faktisk ganske stor for at leserne sjekker ut musikken på lista. Din liste. Som for eksempel årsbestekåringene her i Dagbladet. Men.

For det er et digert «men» her. Som digital musikkbruker har du nesten ingen kontroll over ditt eget musikkbruk. Tenk deg for 5-10 år siden. Musikksamlingene du så rundt i de tusen hjem. Både et slags sosiologisk kart over deg selv, men også en privat samling av din favorittmusikk opp gjennom årene. Hva var det jeg digga for 10 år siden, egentlig? Tja, ikke helt sikker. Musikksamlingen min er, i likhet med mange andres, plassert i kasser på loftet. De tar mye plass, og er vanskelig å forhandle inn i stua etter flytterunde nummer tre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som streamingkunde er oversikten over hva du selv har likt i beste fall mangelfull - men for det meste totalt upålitelig. Sirlig sammensatte spillelister forsvinner på uforklarlig vis. Albumsamlinger og favorittarkiv blir borte fra den ene dagen til den neste. Og ikke engang prøv med en oppdatering - av applikasjonen, telefonen eller nettbrettet. Alt er borte. Da er det vel bare å sette seg til å sette sammen de spillelistene igjen, da?

I Itunes, hvor du har kjøpt hver enkelt låt, er du også overlatt til tilfeldighetene. En oppdatering her, og kaoset kan være et faktum. En Facebook-oppdatering fra musikk- og bokutgiveren Christer Falck nylig, er et klassisk eksempel:

«Kan noen med peiling på iTunes hjelpe meg? Tok en oppdatering, og kjøp-mappa mi forsvant. Hvordan får jeg den tilbake? Alle låtene ligger i biblioteket, men jeg skulle gjerne hatt oversikt over hva jeg har kjøpt i år.»

Falck har 30 000 enkeltlåter på Itunes, og nå lå de hulter til bulter i biblioteket. Alle mapper, undermapper - all oversikt - var borte. Det er som om noen skulle velta hele hylla di med lp-plater, rota alt sammen rundt omkring på gulvet - og løfta dem opp igjen og plassert dem tilfeldig med bare den tynne ryggen synlig. Som Falck avsluttet med å si da vi snakket om det - og han la om til tullestemme: «Men aggressiv nytter det ikke å bli»

Det er dessverre et godt poeng, for det nytter ikke å klage. Dessverre er det slik det fungerer i det digitale musikkmarkedet, eller ikke fungerer - alt ettersom. Her har bransjen en enorm utfordring - som de faktisk bør ta på alvor av respekt for kundene sine. Eneste alternativet er å samtidig bygge en fysisk samling av plater. De som vil være tilgjengelige. Men terskelen for å gjøre dette vil være stor for de fleste, og dermed blir musikksamling redusert til enda mer av en nisjeaktivitet. Det er synd, og et tap for musikkopplevelsen til folk flest.