PILOT: Jeg kan garantere at kvaliteten på flysikkerhet er langt høyere i Ryanair enn i Widerøe, hva prosedyrer og utførelsen av flygingen angår, skriver tidligere flyger Haakon Enoksen. Foto: Privat
PILOT: Jeg kan garantere at kvaliteten på flysikkerhet er langt høyere i Ryanair enn i Widerøe, hva prosedyrer og utførelsen av flygingen angår, skriver tidligere flyger Haakon Enoksen. Foto: PrivatVis mer

Hvor feilinformert kan man være?

Jeg holder på å spy når jeg ser de siste uttalelsene til Trine Skei Grande.

Meninger

Jeg var flyger i forsvaret i åtte år, i Widerøe i 21 år før jeg begynte i Ryanair. Jeg kan garantere at kvaliteten på flysikkerhet er langt høyere i Ryanair enn i Widerøe, hva prosedyrer og utførelsen av flygingen angår.

Når det gjelder arbeidsforholdene, er de utmerket for både cockpit- og kabinbesetning. Man jobber fem dager med tidlig-flyginger, fire dager fri og fem dager med sein-flyginger og fire dager fri, før alt gjentar seg.

Jeg er nå pensjonert og reiser på samme vilkår som andre passasjerer hva angår billettpris. Jeg holder på å spy når jeg ser de siste uttalelsene til Venstre-leder Trine Skei Grande.

Andre som har oppfordret til boikott av Ryanair er AUF og flere store fagforbund.

I forbindelse med et tv-program på NRK for ei tid siden der Ryanairs operasjon i Norge ble tatt opp, undersøkte jeg på nettsidene til SAS og Ryanair hva det ville koste for meg og min familie på fem personer å reise fra Oslo til Frankfurt. Med SAS var billettprisen kr 16450 og med Ryanair 645. For å komme oss fra Sandefjord til Gardermoen ville det koste oss ca. kr 3000 tur/retur med NSB mens det fra Sandefjord til Rygge ville koste ca. kr 800 med buss/ferje og tog Moss-Rygge. Forskjellen i pris var med andre ord ca. kr 18000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva tror Skei Grande, AUF og diverse fagforbund vi velger?

Og hva med dem som har stemt Skei Grande inn på Stortinget?

Skei Grande påstår også at det er en mengde med gebyrer å betale. Hvor feilinformert kan man være? Alle gebyrene hun viser til er for tilleggstjenester som det ikke er noe problem å klare seg uten. Jeg har i alle fall klart det, rent bortsett at det av og til har vært greit å ha med en ekstra koffert, som hele familien er del i. Det blir i så fall kr 40 pr. hode.

Nå er som sagt Skei Grande lykkelig over at de ansatte på Rygge flyplass mister jobbene sine.

Ryanair kutter ikke ut flygingene fra Rygge pga. den nye avgiften, de kutter ut pga. liten lønnsomhet fordi passasjertallene er for små.

Hvordan kan jeg påstå dette?

Avgiften det er snakk om, er noe ALLE flyselskapene må betale for sine passasjerer. Det vil si at kostnaden blir lik for ALLE. For at de skal gå i null, må ALLE selskapene øke sine priser tilsvarende avgiften. Det er altså ingen selskap som kan unngå å øke billettprisene og konkurransen mellom selskapene forblir den samme, med et noe forskjøvet utgangspunkt.

For Ryanair er det derfor et beleilig påskudd for å komme seg ut fra Rygge, hvor de allerede ikke tjener penger.