- Hvor finner man de gode menn?

Den danske forfatteren Hanne-Vibeke Holst mener det viktigste for kvinner i dag er å finne menn de kan alliere seg med. Første bind av hennes trilogi om en ung journalists karriere og familieliv kommer ut på norsk i neste uke.

Hanne-Vibeke Holst er opptatt av moderne kvinner og menn. Og ikke minst hvordan disse skal klare å leve sammen.

Hanne-Vibeke Holst tar oss imot som om vi var gamle kjente. Hun er blid, åpen og avslappet. Så vet hun da også hva dette dreier seg om. Holst er utdannet journalist og kjent med intervjusituasjonen.

- Det er så lenge siden første bind om Therese kom i 1992, at det nesten blir vanskelig å snakke om, sier hun.

Det viser seg å ikke bli et stort problem. Holst er opptatt av vilkårene for moderne kvinner, noe som også tematiseres i trilogien, og hun prater som en foss.

Maskulinisering

I sitt romanprosjekt synes hun det har vært interessant å finne en ekstrem figur som kunne sette maskuliniseringen av kvinner på spissen. En kvinne som kunne fornekte sitt biologiske og kulturelle kjønn. Therese er en slik kvinne, men kontrasten til den moderne mannen som strutter av selvtillit, er likevel stor.

Holst skriver om det hun kaller maskuliniseringen av kvinner. Det hadde ingen gjort før henne.

- Jeg er blitt min generasjons talerør i Danmark. Det er ikke noe man bestemmer seg for å bli, sier Holst. Som synes det er plagsomt at folk tror hun skriver om seg selv i trilogien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hanne-Vibeke Holst Født i Danmark 1959, bosatt i København.Tok journalistutdannelse 1984- 87, bodde i Moskva fra 1987- 90 som diplomatfrue. Jobbet litt som frilansjournalist.Har foruten filmmanuskripter, skuespill og barnebøker skrevet trilogien «Til sommer» 1985, «Nattens kys» 1986 og «Hjertets renhed» 1990.Aktuell i Norge med trilogien om Therese, en ung tv-journalist. «Thereses tilstand» 1992, «Det virkelige liv» 1994 og «En lykkelig kvinne» 1998.
Hanne-Vibeke Holst Født i Danmark 1959, bosatt i København.Tok journalistutdannelse 1984- 87, bodde i Moskva fra 1987- 90 som diplomatfrue. Jobbet litt som frilansjournalist.Har foruten filmmanuskripter, skuespill og barnebøker skrevet trilogien «Til sommer» 1985, «Nattens kys» 1986 og «Hjertets renhed» 1990.Aktuell i Norge med trilogien om Therese, en ung tv-journalist. «Thereses tilstand» 1992, «Det virkelige liv» 1994 og «En lykkelig kvinne» 1998. Vis mer

- Selv om jeg er journalist og har bodd i Moskva er det ikke meg. Men nå derimot, i min siste bok som heter «Min mosters migræne eller hvordan jeg blev kvinde», skriver jeg om meg og kvinnene i min familie. Så nå må journalistene velge, om det er Therese eller denne siste kvinnen som er meg. Jeg kan jo ikke være begge, ler hun.

Da «Min mosters migræne...» kom ut i Danmark sist høst, vakte det stor oppsikt at Holst så åpent utleverer sin egen familie. Mange satte spørsmålstegn ved hennes lojalitet både overfor tidligere ektefelle, søstre og andre familiemedlemmer. Holst mener det er det som må til.

Dramatisk kamp

Simone de Beauvoir er Holsts store trøst her i livet. Hun skriver om den kampen Holst er så opptatt av. Kvinnen er skapt til å få barn, men barnet hindrer hennes individualitet.

- Alle har en trang til å skape noe nytt. Samtidig vet vi innerst inne at barnet kan fortære oss. Det er en dramatisk kamp i alle kvinner. Vi bør innrømme at det er mer rått enn vi kanskje orker, sier Holst.

- Problemet er kvinnenes rett til å ha ambisjoner. Simone de Beauvoir har redskaper som kan brukes til å forstå disse mekanismene. Moderskapet er det store problemet.

- Når vi får barn, er helvete løs. Da kommer den dårlige samvittigheten. Det skjer en sentimentalisering. Vi snakker om barna som om de er noen stakkarer, svake, sårbare osv. Jeg tror barna blir en - forståelig - unnskyldning for å slippe å være ute i «krigen». Ute i det maskuline miljøet.

«Dårlige» mødre

- Hvis samfunnet skal endre seg, må vi se annerledes på vår rolle. Kvinnene må bestemme seg for om de virkelig vil likestilles. Det er moderne å være hjemme med barna, men de som velger dette, kommer ofte aldri ut igjen. Det er bare forkledd som et fritt valg. Det er for hardt å være ute og for hardt å være hjemme.

Holst påpeker at det aldri har vært en generasjon med så «dårlige» mødre som nå. De tilbringer mindre tid med barna, men samtidig har fedrene aldri gjort så mye, så bra som nå.

- Fedrene blir bare bedre og bedre, mens mødrene blir dårligere og dårligere. Kvinnene må kompensere. De strever. Hvis vi skal frigjøres må vi frigjøres totalt.

Telefonen ringer. Holst snakker litt før hun kommer tilbake og sier:

- Det var min moster. Hun med migrenen.

Mer enn damesåpe

Det er lett å klassifisere trilogien om Therese som deilig damesåpe. Den er mye mer enn det.

- Mange faller nok for bøkene om Therese fordi man kan følge henne og se at hun blir klokere. Gjennom kriser klarer hun å åpne seg. Hun blir varmere, hun tør å blotte seg og hun tør å binde seg.

I utgangspunktet er Thereses eneste lidenskap jobben. Hun tør ikke annet. Men Therese blir forrådt av sin egen kropp. En situasjon Holst tror er typisk for mange single kvinner.

- Det er et stigende antall single i Danmark. Så får kvinnene panikk i 35-årsalderen. Holst snakker om det hun kaller den bitre ironi.

- Kvinnene gjør alt som menn, men er likevel kvinner. Hvordan insistere på vår rett og vårt eget kjønn? spør hun.

Selv giftet hun seg, fikk barn og ble med sin første ektemann til Moskva som diplomatfrue. Noe hun trodde var en del av et partnerskap, viste seg å være det gamle patriarkalske system.

- Jeg oppdaget at jeg var en del av den triste illusjonen, sier Holst. Hun mener utfordringen for kvinner nå blir å finne menn vi kan være allierte med.

Hun vil heller være alene enn å miste integriteten i et parforhold. Alene er Holst ikke. Hun lever sammen med sin andre ektemann, filmfotograf Morten Broos, og barn fra begge ekteskap i en stor, hvit villa rett utenfor København. Det lukter idyll. Og det lukter godt. Selv med en viktig og stadig pågående kjønnskamp i huset.

  • Tok journalistutdannelse 1984- 87, bodde i Moskva fra 1987- 90 som diplomatfrue. Jobbet litt som frilansjournalist.
  • Har foruten filmmanuskripter, skuespill og barnebøker skrevet trilogien «Til sommer» 1985, «Nattens kys» 1986 og «Hjertets renhed» 1990.
  • Aktuell i Norge med trilogien om Therese, en ung tv-journalist. «Thereses tilstand» 1992, «Det virkelige liv» 1994 og «En lykkelig kvinne» 1998.
MOSTER MED MIGRENE: Holsts migreneplagede moster ringte mens Dagbladet var på besøk.