KOMMENTARER

Hvor god er egentlig Jo Nesbø?

De lærde strides om den litterære kvaliteten på «Macbeth».

HØYT OG LAVT: De langt fleste anmeldelser av Jo Nesbøs «Macbeth» har vært overraskende positive. En amerikansk professor mener Nesbø er verdens beste kriminalforfatter akkurat nå. Men det fins unntak. Morgenbladets kritiker, som ellers aldri leser krim, vender tommelen ned. Foto: Nina Hansen
HØYT OG LAVT: De langt fleste anmeldelser av Jo Nesbøs «Macbeth» har vært overraskende positive. En amerikansk professor mener Nesbø er verdens beste kriminalforfatter akkurat nå. Men det fins unntak. Morgenbladets kritiker, som ellers aldri leser krim, vender tommelen ned. Foto: Nina Hansen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Litteraturkritikk blir diskutert side opp og side ned i aviser og magasiner. Det dreier seg om spennet mellom det objektive og det subjektive, litterært skjønn og akademisk innsikt, kunnskap og intuisjon, teori og praksis, kriterier og skjønn. Stort sett handler det om vurderingen av den «seriøse» litteraturen; lyrikk, romankunst, novelle og essay. I vår tid pågår det også en diskusjon om hvordan man skal vurdere den såkalte sakprosaen. Den er så omfattende at ethvert forsøk på å begrense virkefeltet etterlater flere spørsmål enn svar.

I blant opplever vi også at den mest leste litteraturen i vår tid, kriminallitteraturen, blir gjenstand for denne typen diskusjoner. Både moralske og litterære spørsmål blir tatt opp. Er vår tids kriminallitteratur for blodig? Blir det drept for mange kvinner? Hvor går grensen mellom en kriminalroman og en «vanlig» roman? Omfatter kriminalitteraturen også thrillere, horrorhistorier, spionromaner og spøkelsesfortellinger?

Dette kan vi holde på med som er interesserte i sjangeren. Men det merkelige er at to av de norske avisene som er mest opptatt av skrive om litteratur, Klassekampen og Morgenbladet, har som prinsipp å ikke anmelde krim. Men vent litt, hva er det som skjer? I Morgenbladet dukker plutselig en helsides anmeldelse av Jo Nesbøs nyeste roman opp, signert selveste Bernhard Ellefsen, konge på haugen med en blodig strøm av omstridte, litterære drap bak seg. Selvsagt er han kvalifisert til å anmelde Jo Nesbøs «Macbeth» på vanlige, litterære kriterier. Eller er han det?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer