VEIEN VIDERE UTEN OLJE: «Hvem har ansvaret for å fortelle ungdom at det eksisterer en verden utenfor Norge? Og at utfordringen ikke er at oljen skal ta slutt. Men at vi skal slutte med oljen», skriver innleggsforfatteren. Illustrasjon: Dagbladet, arkiv
VEIEN VIDERE UTEN OLJE: «Hvem har ansvaret for å fortelle ungdom at det eksisterer en verden utenfor Norge? Og at utfordringen ikke er at oljen skal ta slutt. Men at vi skal slutte med oljen», skriver innleggsforfatteren. Illustrasjon: Dagbladet, arkivVis mer

Hvor lenge skal vi late som om resten av verden ikke finnes?

Vi rekrutterer ungdom til oljeindustrien som om verden utenfor ikke eksisterte.

Debattinnlegg

En radioreportasje fra en utdanningsmesse i Stavanger sist uke fortalte at søkningen til realfagene har gått sterkt opp de siste åra. Som lærerutdanner i realfag er dette en nyhet jeg vet å sette pris på. Aldri før har det vært mer prekært å utdanne gode realister. Vi trenger realister for å løse den største utfordringen menneskeheten noensinne har stått ovenfor; klimakrisen.

For å kunne stoppe «galskapen», som Filippinenes sjefsforhandler til Klimakonferansen i Warszawa kalte det, vil vi trenge ny teknologi og nye bærekraftige løsninger. For å unngå at verden blir mer enn to grader varmere, må vi ifølge det Internasjonale Energibyrået IEA la 5/6 av våre fossile ressurser bli under bakken. I et land hvor 2/3 av statsbudsjettet pr. i dag baserer seg på inntekter fra fossil energi, sier det seg selv at vi vil trenge flinke realister for å skape ny teknologi og framtidsrettede løsninger.

Men, det var ifølge reportasjen ikke et ønske om å løse framtidas utfordringer som lå bak den økte søkningen til realfagene. Elevene som ble intervjuet ville bli oljeingeniører. Det var der utsiktene til sikre jobber og gode lønninger lå. Ingen av elevene som ble intervjuet valgte realfag for å bidra til å løse klimautfordringene.

Det er her det norske rekrutteringsparadokset ligger. På tross av all verdens kunnskap og konsensus om sammenhengen mellom CO2 utslipp og global oppvarming, fortsetter vi i oljelandet Norge å rekruttere ungdom til oljeindustrien som om verden utenfor ikke eksisterte. Nylig arrangerte Norsk olje og gass sammen men NHO og Rådgiverforum-Norge Realfagskonferansen i Oslo. Her fikk olje og gassindustrien møte rådgivere og skoleledere for å fortelle om kompetansebehovet i den fossile næringen. Mens Statoil over flere sider i sentrale aviser de siste månedene har fortalt oss at framtidas helt er oljeingeniøren, inviterer Norsk olje og gass elever til spennende dager med morsomme oljeletingsspill, gratis lunsj og flotte reklamer for oljeindustrien. Exxon Mobil utnevnte nylig 22 rollemodeller som skal turnere skoler på jakt etter nye oljeingeniører og fortelle dem hvorfor det «er så gøy å jobbe med olje og gass».

Strengt tatt er det vel ikke den fossile næringen sitt ansvar å fortelle ungdom at framtidas helt faktisk ikke er oljeingeniør. Men hvem sitt ansvar er det? Er det foreldrenes ansvar å få elevene til å fatte sammenhengen mellom klimaendringene og det norske oljeeventyret? Er det læreren? Media? Lærerutdanneren? Velgerne? Eller er det de nye folkevalgte? Hvem har ansvaret for å fortelle ungdom at det eksisterer en verden utenfor Norge? Og at utfordringen ikke er at oljen skal ta slutt. Men at vi skal slutte med oljen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook