Hvor ofte ser man flygelsoloer akkompagnert av røykbomber?

Musestetisk i Trondheim.

KONSERT: Trondheim (Dagbladet): Som en Clint Eastwood, Lucky Luke og John Wayne fra Mars kokte Muse opp en forsamling i Dødens dal på cowboyestetikk og halsbrekkende symforock i det de detonerte til tonene av en gnistrende «Knights of Cydonia».

Han ser virkelig ut som en blanding av en romhelt og en utspjåket emorocker, Matt Bellamy, der han krenger gitaren over skulderen og rasper de markante fortenna inn i mikrofonnettingen.

Smaksmettet

Muse sin megalomane og barokke progpop har vært noe av en meningsdeler. Enkelte kritikere har avfeid dem som plumpe Radiohead- og Queen-fetisjister, mens menigheten stort sett har doblet seg i antall for hver utgivelse.

De gjør det nemlig med hjertet utenpå brystkassa og et glimt i øyet som gjør at det aldri blir overpretensiøst eller navlebeskuende.

Noen liker jo som kjent å dynke tomatsausen i ketchup og det er utvilsomt en smaksmettet forstilling som utspinner seg i gigantteltet Dødens Dal. Strober, kaskader av lys og et bakteppe av lekre animasjoner kler opp en insisterende trio som på ingen måte skrider lettvint til verket.

Sirkus

Bellamy kvitterer ut det ene blytunge riffet etter det andre, mens gitarmelodiene formelig spiser seg gjennom den massive teltduken. Publikum tar lydig og entusiastisk i mot. Ja, det er sirkus, men også et fordømt underholdende et. Hvor ofte ser man flygelsoloer akkompagnert av røykbomber?

MYE LYD: De teller kun tre på scenen, men det var ikke noe å si på lydveggen britiske Muse tværet ut av instrumentene under gårsdagens Trondheimskonsert. Foto: Tom Østhuus/Dagbladet
MYE LYD: De teller kun tre på scenen, men det var ikke noe å si på lydveggen britiske Muse tværet ut av instrumentene under gårsdagens Trondheimskonsert. Foto: Tom Østhuus/Dagbladet Vis mer

At en trio makter å fylle en scene av et slikt format både visuelt og med et såpass massivt og nyansert lydbilde hører med til sjeldenhetene. Heroiske «Invincible» og allsangvennlige «Starlight» går selvfølgelig ned på høykant.

Seansen fremstår dog mer som en stor og dynamisk helhet, der alle potensielle lekkasjer er møysommelig tettet, fremfor enkeltstående høydepunkt.

Det er selvsagt usannsynlig pompøst, men det var jo ingen som hudflettet Queen for «Bohemian Rhapsody» heller. Majestetisk, rett og slett.

Muse spiller i Oslo Spektrum Tirsdag 23. oktober.