OVERGREP OG REAKSJONER: Både Theon (Alfie Allen) og Sansa (Sophie Turner) må takle ettervirkningene av overgrepene de har blitt utsatt for i den nye sesongen av «Game of Thrones».
OVERGREP OG REAKSJONER: Både Theon (Alfie Allen) og Sansa (Sophie Turner) må takle ettervirkningene av overgrepene de har blitt utsatt for i den nye sesongen av «Game of Thrones».Vis mer

Hvordan bør seksuell vold vises på tv?

«Game of Thrones» har gjort bot i sine siste episoder

Kommentar

Etter overgrepene kommer etterdønningene. Seriesuksessen «Game of Thrones» har lenge blitt beskyldt for å spekulere i seksuell vold. I denne ukens episode viste serieskaperne at de i noen grad har tatt kritikken innover seg. Det er nå ettervirkningene av overgrepene som har blitt vist, begynner å komme frem.

Det er krevende å ha seksuelle overgrep som en del av en historie, særlig i en underholdningsserie. Delvis er serien så brutal fordi det litterære utgangspunktet, bokserien til George R. R. Martin, er det. Et av Martins bestemte poenger er at en borgerkrigsverden som den han skriver om, skal beskrives akkurat så hard som den ville vært, noe som innebærer at kvinnene går rundt i konstant fare for overgrep. Noe av appellen til både bøkene og seriene er da også nettopp at historien er så uforutsigbar, og at det kan skje noe fryktelig med enhver hovedperson på et sekunds varsel.

Samtidig er det ingen tvil om at serieskaperne har skrudd opp seksualiteten, både den frivillige og den ufrivillige, og at ønskene om å forferde og pirre flere ganger har holdt hender veldig tett. I tidligere sesonger fikk serien kritikk både for å skildre et seksuelt møte mellom Cersei og Jamie der hun egentlig sa nei, og unge Sansas voldtekt på sin egen bryllupsnatt, eksplisitt og uten å la det få alvorlige konsekvenser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Produsentene har pukket på sin egen kunstneriske uavhengighet. Samtidig har nå nettopp serieformatet gitt dem en mulighet til å vise overgrepene ikke som momentan dramatikk, men som noe som forandrer de som utsettes for alltid. I denne episoden prøvde Theon Greyjoy, som ble kastrert som en del av torturen han ble utsatt for, å takle traumene fra tiden i fangenskap, mens søsteren hans ba ham ta seg sammen og fungere normalt.

Det var en oppfordring fra en velmenende og kjærlig person, men like fullt noe som ikke er mulig for Theon å gjøre. I episoden før konfronterte Sansa mannen som hadde orkestrert ekteskapet han visste ville bli voldelig, og tvang ham til å erkjenne akkurat hva han hadde utsatt henne for.

At det er flere overgrepshistorier i «Game of Thrones», skaper paradoksalt nok en mulighet til å vise frem hvordan forskjellige folk får forskjellige, men sterke reaksjoner - og i forskjellig grad møter forståelse hos andre.

Det er alltid krevende å diskutere hvorvidt sjokkerende scener er spekulative. De innebærer å trekke konklusjoner om skapernes intensjon, som tross alt er utilgjengelig. Men for de som vet de er på vei over i sjokkeffektenes knallfargede rike, kan dette være en metode for å beholde seriøsiteten: Å vende tilbake til traumet, etter at det mest dramatiske er over, og ta opp de sidene som er seige, innvendige, og umulige å bli helt kvitt.