Hvordan smaker en tegnet pizza?

MAT: Politikerne har vedtatt en ernæringspolitikk som skal utviske helseforskjellene i befolkningen. Da bør kanskje barn i skolen lære å lage mat, ikke bare tegne eller lese om den.

SKOLEKJØKKENET: Denne gjengen fra Nesheim privatskole i 1946, har laget ei røre av egg, melk og mel, de har stekt røra til pannekaker, de har tatt sukker og syltetøy på dem og kan nå smake på resultatet. Slik var det før. I dag ville de kanskje blitt bedt om å lese om pannekaker i ei bok eller lage en tegning av dem. Foto: Scanpix
SKOLEKJØKKENET: Denne gjengen fra Nesheim privatskole i 1946, har laget ei røre av egg, melk og mel, de har stekt røra til pannekaker, de har tatt sukker og syltetøy på dem og kan nå smake på resultatet. Slik var det før. I dag ville de kanskje blitt bedt om å lese om pannekaker i ei bok eller lage en tegning av dem. Foto: Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

På handletur i dagligvarebutikken overhørte en venn av oss en fortvilet ung dame som ikke kunne finne Toro pizzadeigpose. Uten pose, ingen pizza. Vår venn spurte oss om elever i skolen ikke lenger lærer å lage gjærdeig. Er mat og helse i skolen blitt et teoretisk fag der elevene ikke lærer grunnleggende teknikker de har bruk for seinere i livet?

Andreas Viestad sa i en kronikk i Dagbladet (24.03.10) at det som får folk til å spise sunnere er tilgang på god og sunn mat kombinert med kunnskap om denne maten. Råvarekunnskap og matlagingsferdigheter er helt sentralt for å endre matvaner. Her har skolen et ansvar og en mulighet. Andreas Viestad nevner fysikk og naturfag, men det viktigste faget i denne sammenheng, mat og helse, har han glemt. Skolen når ut til alle elever og er derfor en viktig arena for å utviske helseforskjeller i befolkningen.

Ved innføring av Kunnskapsløftet (LK06) i 2006, fikk faget heimkunnskap nytt navn og nytt innhold. Mat og helse fokuserer på mat i tre perspektiver; mat og livsstil, mat og forbruk og mat og kultur. Formålet er å gi elevene kunnskap om mat og måltider som fremmer gode matvaner og reduserer helseforskjeller i befolkningen. Ifølge LK06 skal opplæringen stimulere elevene til å lage mat og skape arbeidsglede og gode arbeidsvaner. Elevene skal lære å ta ansvar for mat og måltid, både i hjem og fritid og i arbeidsliv og samfunnsliv. Opplæringen skal medvirke til en bevisst og helsefremmende livsstil. Sentralt i planen er praktisk skapende arbeid, der en vektlegger ferdigheter, utprøving og kreativitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer