TIDLIG: Viktig å starte tidlig å snakke om Content Marketing, gjerne mens de spiser en Sprett PLUSS® Drikkeyoghurt fra Tine. Foto: Kerstin Mertens / Samfoto / NTB Scanpix
TIDLIG: Viktig å starte tidlig å snakke om Content Marketing, gjerne mens de spiser en Sprett PLUSS® Drikkeyoghurt fra Tine. Foto: Kerstin Mertens / Samfoto / NTB ScanpixVis mer

Hvordan snakke med barna dine om «content marketing»?

Content marketing, eller innholds- markedsføring, lurer bak ethvert klikk.

Meninger

En gang i tiden var reklame sjarmerende ukomplisert: «Røk Petterøe’s Blanding 3 - og din Bedrift vil bli en dundrende Suksess!» Rett på sak. Ingen skjulte budskap (bortsett fra det med den langsomme lungekreftdøden).

Nå er innholdsmarkedsføringen en del av livene våre. Ingen slipper unna. Den brer om seg i høyt tempo, og produseres av en bransje med religiøs tro på det de driver med. Mennesker som i fullt alvor kaller seg thought leaders, som hevder de setter «brukernes egenverdi over sin egen», eller kaller konklusjonen på foredragene sine for «Key Takeaways». Dette er farlige ekstremister som truer grunnvollene i vårt utdaterte, korpulente og selvgode sosialdemokrati.

Det er viktig å sette ord på denne trusselen, særlig for barna. Barn plukker fort opp at noe ikke er som det skal. Sett av tid til å snakke med dem. Lag en hyggelig setting. Sett fram noe å spise, for eksempel de gøyale Sprett PLUSS® Drikkeyoghurtene fra Tine. Sunne er de også.

Gå rett på sak: «Alt rundt deg er sponset innhold. ALT. Du kan ikke stole på noe eller noen». Begynner barnet å gråte, er dette en helt naturlig reaksjon. Ta det på fanget og tørk tårene med Kleenex®.

Ord og begreper er fornuftens fremste verktøy. Bruk tid på å forklare hva content marketing er. Lag spennende historier: «Kongen representerer innholdet, dronningen er markedsføringen og tronen er nettsiden». Så lenge du produserer innhold som barnet opplever som verdiøkende, vil det komme tilbake til deg for mer.

Små barn stiller gjerne store spørsmål: «Hva er en thought leader, pappa?» Uten å skremme, bør man være konkret: «Enhver gründer kan være en thought leader, gutten min. Derfor skal du aldri bli med en gründer hjem».

Barn lærer gjennom eksempler. Åpne en nettavis sammen. Vis barnet hva som er redaksjonelt innhold, og hva som er et samarbeid mellom VG og Rema 1000. Let etter spor sammen: fargede bakgrunner, små faner med «sponset innhold», ulike clickbaits. Snart vil selv 6-7-åringer være erfarne stifinnere.

Nysgjerrigheten gjør barn sårbare, men er også deres fremste forsvar. La dem selv finne sponset innhold ute i bybildet. Husk at det viktigste du kan gi barna dine er en kritisk sans. Og et par spraybokser. Skulle det regne, vil vårkolleksjonen til Stormberg® gi deg nok å velge mellom for å holde små barnekropper tørre.

Finner du hashtags som #ledelse og #kommunikasjon liggende strødd på gulvet inne på gutterommet er dette et tegn på at barnet ditt selv lefler med content marketing. Ikke bli sint, men plukk hashtagene opp i fellesskap. Så fester dere dem på noteark og lager impresjonistiske klaverstykker av dem.

Til slutt: Lag noen husregler. Ha nulltoleranse for virale strategier før barnet fyller 18 og selv er i stand til å velge. Hvis en far i klassen til sønnen din forsøker å få barna sine til å gå viralt, motstå for all del fristelsen til å dele. Uskadeliggjør heller faren ved å få ham valgt som klassekontakt. Og hvis ikke det gjør susen, hent et balltre i garasjen og knus kneskålene hans.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook