ET AV MANGE HØYDEPUNKT: Men i «Mirror's Edge» var det også mange lavpunkter i møtet med asfalten etter lange fall.
ET AV MANGE HØYDEPUNKT: Men i «Mirror's Edge» var det også mange lavpunkter i møtet med asfalten etter lange fall.Vis mer

Hvordan var spillåret 2008?

En slags oppsummering.

(Dagbladet.no): 2008 har vært et begivenhetsrikt spillår, som det absolutt er vanskelig å oppsummere ned til minste detalj.

Vi har her prøvd å ta tak i noen av de tingene vi bet oss spesielt godt tak i gjennom året som gikk, uten at det skal ses på som en komplett oppsummering.

Hvordan var spillåret 2008?

Derfor lar vi også oppsummeringen fortsette i kommentarfeltet, der du kan komme med dine innspill på store og små spilløyeblikk gjennom året som snart er omme.

Hvordan var spillåret 2008?

Årets overfylte stue
Plasttrommesett
(«Rock Band», «Guitar Hero: World Tour»)
Vi som trodde at den trådløse nestegenerasjonen av spillkonsoller skulle føre til mindre rot i stua. Men så ble vi nødt til å supplere plastgitarer med fullskala trommesett i «Rock Band» og «Guitar Hero: World Tour». Det var ikke bare glede å spore i ansiktet til samboeren da undertegnede kom hjem med trommesett nummer to.

Hvordan var spillåret 2008?

Årets hopp etter Wirkola
Festspill på Xbox 360
(«Scene it?», «Lips», «You're in the Movies»)
Suksessen til PlayStation-spillene «SingStar», «Buzz» og «EyeToy» tatt i betraktning er det kanskje ikke så rart at Microsoft kommer etter med det som mest av alt kan kalles rene kopier av konseptene. «Scene it?» er nærmest klin likt «Buzz», «Lips» en blåkopi av «SingStar» og «You're in the Movies» benytter seg av kamera. Så gjenstår å se om suksessen kan matches.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årets avskjed med fansen
Nintendo Wii
(«Wii Music» m.fl.)
Nintendo var i mange år kjent for å ha en svært trofast fanskare, men det siste året er Wii blitt en konsoll «for alle», noe som resulterte i blant annet «Wii Music» og «Wii Fit». I England ble nylig et Nintendo-blad lagt ned, ettersom det ikke lenger var noe å skrive for «hardcore»-fansen. Gi oss en ny «Zelda», nå!

Hvordan var spillåret 2008?

Årets kontroller i fanget
Timeslange kuttscener
(«Metal Gear Solid IV»)
«Metal Gear Solid»-spillene er kjent for å ha lange ikke-spillbare sekvenser, men i «MGS4» nådde kuttscenene nye høyder. Når et spill har filmklipp som er lengre enn noen spillefilmer, grenser det til noe for de spesielt interesserte. Heldigvis var både spill- og filmdelene fantastiske, intet mindre.

Årets tidsklemme
Tid som spillelement
(«Braid»)
2008 har vært et fantastisk år når det kommer til små spill som kan lastes ned for en billig penge. Et av de beste var «Braid» på Xbox 360, der du aktivt måtte manipulere tiden for å løse oppgaver - samt at tiden spilte en viktig rolle i historien. Når en mann kan lage et så utrolig spill, hvorfor kommer det da så mye ræl fra hundremannsteam? «Braid» ble forøvrig kåret til årets spill av oss i Dagbladet.no.

Hvordan var spillåret 2008?

Årets mest provoserende
Piratsikringen SecuROM
(«Spore»)
Det er få ting som har vakt mer harme på diskusjonsforum verden rundt enn kopisikringen SecuROM, som finnes på en rekke pc-spill - deriblant «Spore». Det ryktes om at spillet kan skade maskinene, samt at det ikke lett kan fjernes. Ettersom «Spore» er årets mest piratkopierte spill er det kanskje en idé å finne nye måter å begrense piratene på - uten å støte de som kjøper spillet?

Hvordan var spillåret 2008?

Årets norske
«Age of Conan»
Det har vært et interessant år for norske Funcom, som endelig fikk sitt omfattende onlinespill «Age of Conan» ut til spillerne. Først ble spillet mottatt med stor jubel, men etter en stund strømmet kritikken på da spillere oppdaget at det ikke var så mye å gjøre for de som spilte mye. I det siste har mange spillere falt fra - det skal bli spennende å følge utviklingen i 2009.

Hvordan var spillåret 2008?

Årets prøv igjen
Fall fra store høyder
(«Mirror's Edge»)
Et av årets høydepunkt for min del var «Mirror's Edge», det svenske actionspillet der du utfører halsbrekkende hopp i store høyder. Spensthopp kombinert med store høyder kan imidlertid også føre til et svært ubehagelig møte med asfalten, noe som skjedde igjen og igjen - og igjen. Moderne spill er kanskje blitt for lette, men her er altså unntaket.

Årets dyreste tabbe
Skjulte Koran-referanser
(«LittleBigPlanet»)
Alt var klappet og klart for lansering av PS3-storspillet «LittleBigPlanet», da det brått ble oppdaget et koranvers i en av sangene. For å slippe bråk, trakk Sony tilbake flere millioner spill fra butikkene rett før release, fjernet verset, og sendte ut nye kopier noen uker forsinket. Katastrofe avverget?