Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hvorfor blir man svett i hånda av å spille?

Skotske forskere skal finne svaret.

Mye rart kan skje med kroppen når man spiller dataspill. Iblant går blodpumpa som om Norge skulle ledet på overtid i fotball-VM, og håndflatene mer klasker enn klapper i begeistring.

Men hvorfor denne svetten i håndflatene?

Det er dette en gruppe skotske forskere ved Glasgow Caledonian University nå vil finne ut av, melder BBC.

- Følelsene styrer ferdighetene

Regjeringen har spyttet nesten tre millioner kroner i eMotion-laboratoriet, der forskerne har satt opp en kunstig dagligstue og en rekke måleinstrumenter. Her skal de på en diskret måte kunne observere folk som spiller dataspill, blant annet ved hjelp av infrarøde kameraer som måler øye-aktivitet og spillkontrollere som måler fuktighet og hvilken kraft som brukes.

Resultatene fra disse målingene vil bli brukt til å identifisere de emosjonelle høydepunktene i spill. Dermed kan forskerne kunne gi svar på hva det er i spill som engasjerer spillerne, og hvorfor dette skjer.

- Når en idrettsutøver blir frustrert, kan deres ferdighetsnivåer synke som et resultat av dette - og nøyaktig det samme skjer med folk som spiller dataspill. Følelsene styrer ferdighetene, forteller Jon Sykes, som leder forskningsteamet ved eMotion-laboratoriet.

- Må forstå spillene

- Det er viktig at utviklere og utgivere av spill forstår hvorfor produktene deres selger så godt, spesielt nå som spill blir mer og mer følelsesladete og «smarte». Salg av spill baserer seg de første fem minuttene av spilletiden, og eMotion-laboratoriet vil hjelpe de som lager spill til å avgjøre hvilke øyeblikk som er emosjonelt engasjerende - og hvilke som ikke er det, sier Sykes.

Det vil også bli undersøkt hvordan spill blir brukt som virkemiddel for bedre læring på skoler og arbeidsplasser.

- Spill fokuserer ikke hovedsakelig på det å knuse motstandere lenger, men heller på det å bygge opp emosjonelle bånd mellom spilleren og den virtuelle verdenen han uforsker i spillet, forteller Sykes, og legger til:

- Effekten av dette er at spillere snart vil gråte når en figur i spillet dør, akkurat slik de gjør når de ser filmer i dag.

FORSKER:</B> Hva er det som gjør at vi vil spille spillene, og hvorfor påvirker de oss fysisk? Dette vil skotske forskere komme til bunns i.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media