DRØY: Platecover for rapper Cardi Bs mixtape «Gangsta Bitch Music Vol. 1». Foto: KSR
DRØY: Platecover for rapper Cardi Bs mixtape «Gangsta Bitch Music Vol. 1». Foto: KSRVis mer

Verdens mest populære nye rapper:

Hvorfor er Cardi B så lett å like?

Hun hadde braksuksess lenge før debutalbumet. Hva gjør henne så lett å like?

«I was here before all of this

Guess you actin' out now, you got an audience»

Cardi B - «Be Careful»

Jeg klarer ikke å la være å se likhetstrekk mellom New York-rapperen Cardi B og New York-rapperen Bobby Shmurda. Sistnevntes «Hot Nigga» ble en internasjonal rap-hit i 2014 ut av det blå: En dyster og samtidig leken låt (med en sjarmerende amatør-ish musikkvideo). Grunnene til å like «Hot Nigga» var mange, men Bobby Shmurdas rolle som ung New York-rapper var med på å drive låtens suksess: En sårt tiltrengt «boom bap»-låt som fikk det til å høres ut som om New York hadde farlige gater — og ikke bare radiostasjoner.

Tre år senere slipper New York-rapperen Cardi B «boom bap»-monsterhiten «Bodak Yellow» og suksessen siden da har vedvart. Nå tar hun æresrunden med debutalbumet «Invasion of Privacy» — årets største rapalbum. Lanseringen er massiv og avslutter kapittelet som startet da «Bodak Yellow» ble fjorårets raplåt. Selv hører jeg likhetstrekk med «Hot Nigga»: Begge er altså skrytete, moderne New York-«boom bap», begge låtene har referanser til eldre rap (Shmurda refererer til Lloyd Banks og Cardi B refererer til Florida-rapperen Kodak Black), og begge opplevde at suksessen skjedde med sosiale medier som drivkraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Cardi Bs suksess er bedre designet og bedre utført enn hva Bobby Shmurda fikk oppleve. Han var en likandes rapper, men problemene med kriminalitet har ført til at Shmurda er i fengsel. Cardi B har på sin side og på nøye vis, i mange år, bygget fram en persona og tilstedeværelse som kjendis — lenge før «Bodak Yellow». Da hun signerte kontrakt med Atlantic Records var det ingen overraskelse: Dette selskapet signerte «personaer» som Bhad Bhabie og Young Thug. Og Atlantic har spesialisert seg på å identifisere x-faktor. Cardi B var en kjendis på Instagram og reality-tv-deltaker. Hun ble bygget opp til den sterke rapperen hun er i dag takket være et tålmodig apparat i ryggen og hennes ukuelige pågangsmot.

«Now I like dollars, I like diamonds, I like stunting, I like shining

I like million dollar deals, where's my pen? Bitch I'm signin'»

- «I Like It«

Og «Invasion of Privacy» befester hvor flinke teamet rundt Cardi B — og artisten selv — har vært på å omgjøre bransjekunnskap til troverdig hip hop. Albumet har en av de mest «korrekte» listene av gjesteartister et amerikansk, mainstream rapalbum kan ha i 2018. Kehlani, Migos, Chance the Rapper, J. Balvin og SZA ville vært høydepunkt uansett hovedartist — og det er merkverdig hvor uanstrengt albumet flyter mellom gjestetilpassede låter.

Det som også er merkverdig er hvordan Cardi Bs stadige hamskifte også er hennes kunstneriske grunnmur: En slags svamp av en rapper som går på rap-skole mens vi ser på. Sammenlign rapperen på albumet med rapperen som ga ut noen mixtapes noen år tidligere og selv utrente ører vil kunne merke en imponerende fremgang. Her ligger noe av genialiteten til Cardi B som rapkjendis: At arbeidet med å forbedre seg selv — som rapper og kjendis — glir fint inn i artistens appell.

Denne appellen henger sammen med helheten av hvem hun er og hvordan hun fremstår: Ufiltrert ambisiøs, genuin og glad i rapping. Hennes selfie-videoer på Instagram var ikke bare passende for sosiale medier, men enkle å overføre til rap — en ektefølt miks av rollefigurer, selvskryt, erkeamerikansk målbevissthet og monologer i en (Bronx-basert) sosiolekt som kan kalles for «neoyorquino». Ingenting av dette er i klinsj med Cardi B som rapnørd.

«I said I never had a problem showin' y'all the real me

Hair when it's fucked up, crib when it's filthy»

- «Best Life»

For Cardi B er også en slags Rorschach av en rapper fordi du kan peile deg inn på det du ønsker å se: Er hun først og fremst en rapper eller kjendis? Er hun et feministikon eller en vakker dame? Begge deler? Er hun mainstream eller undergrunn? Begge deler? Er hun tradisjonell eller nyskapende? Begge deler?

For Cardi Bs kunststykke er å peile seg inn i til en posisjon hvor det er vanskelig å peile henne inn som én ting. Hun er perfekt for en sjanger som — nå om dagen — befinner seg i en gråsone hvor det er vanskelig å bestemme seg for om man fortrekker det planlagte eller det improvisatoriske, og mellom gammeldagse og nyskapende måter å uttrykke genuinitet på. Ikke ulikt en annen populær og toneangivende situasjonsrapport for hip-hop: Tv-serien «Atlanta». I likhet med Cardi B er denne tv-serien nysgjerrig på hvordan materiell velstand og berømmelse ikke er noe det holder å drømme om, men også noe å leke med. Publikum og/eller fans læres opp til å skjønne at leking og læring — spesielt når det gjøres av noen man liker — er mer enn nok å heie på. Det er en lærdom noen burde ha fortalt Bobby Shmurda.

Twitter: @emiliosanhueza