- Hvorfor får forsida meg til å tenke at jeg bør begynne å sylte?

Ikea-katalogen har ikke kjørt det sikre kortet i år.

SYLTEKRUKKER:  På forsida av årets IKEA-katalog er det blant annet avbildet en rekke syltekrukker. Foto: IKEA
SYLTEKRUKKER: På forsida av årets IKEA-katalog er det blant annet avbildet en rekke syltekrukker. Foto: IKEA Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KATALOG: Ikea-katalogen er verdens største trykksak, den leses av 400 millioner mennesker over hele verden. Det er dermed mange menneskers smak som skal tekkes. I år kan i hvert fall ingen anklage møbelgiganten for å ha kjørt det sikre kortet på omslaget.

Knallfargede stoler, furubord og ubehandlede Billy-hyller fylt til randen med syltekrukker sier mye om tidsånd og trendbilde, men ville neppe nådd de store salgshøyder hvis dette var et magasin man måtte betale for. Men det er innholdet som teller, og katalogen i år dreier seg om å slå et slag for hverdagsstundene. 

- Begynne å sylte? En fersk undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Ikea viser nemlig at nordmenn sliter med å strekke til i hverdagen, og har dårlig samvittighet for det. Den nye katalogen skal inspirere oss til å "ta stunden tilbake", senke skuldrene og være fornøyd med det vi har. Fin tanke det, men hvis Ikea vil at vi skal slutte med å ha følelsen av å ikke strekke til, hvorfor får da forsiden meg til å tenke at jeg egentlig også burde begynne å sylte?

I en katalog som dette er jeg dessuten mest interessert i å finne ut hva som er nytt. Hvilke møbler, lamper og accessoirer skal skape fornyelse i hjemmet i høst til en ok pris? Det er derfor skuffende langt mellom nyhetene. Den nye Stockholm-kolleksjonen frister med sofa i grønn fløyel eller naturskinn. Et knallgult vitrineskap i samme serie fanger også øyet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer