Hvorfor Festspillene i Bergen er så enestående

Tradisjonens tyngde.

FLAMMEBLÅSING: Festspill-direktør Per Boye Hansen blåste flammer da fjorårets program ble presentert. 
Foto: Tor Erik H. Mathiesen / Dagbladet
FLAMMEBLÅSING: Festspill-direktør Per Boye Hansen blåste flammer da fjorårets program ble presentert. Foto: Tor Erik H. Mathiesen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Så har festspilldirektør Per Boye Hansen pakket ut årets Festspill.

Og mellom alle de store navnene og interessante prosjektene som flagrer forbi, får vi brått øye på noe av det særegne med Bergensfestspillene, hva som stiller dem i særklasse.

Boye Hansen tematiserer det under stikkordene «tradisjon» og «fornyelse». Og sier at «fraværet av historisk bevissthet kan være et like stort hinder for kunsten som manglende endringsvilje».

Eller formulert på en annen måte: Hvordan kan vi unngå at også alt det nye som programsettes - og som skal programsettes - bare blir nytt inventar på en endeløs begivenhetsliste, der lansering og egenreklame blir kulturlivets nye mantra?

Selv synes jeg årets store prosjekt rundt den norske komponisten Henrik Hellstenius, «Ørets teater», i fire avdelinger, setter saken på spissen. Om det er Festspillkomponist han er, så er det ikke på den vanlige måten, med et par-tre urframføringer omgitt av en bukett tidligere verker som dyttes inn på alle programmene.

I stedet er Hellstenius invitert som kurator for fire konsertforestillinger, som de kaller det. Musikkens møte med ulike musikalske omgivelser og sceniske elementer er overskriften for dette. Men egentlig handler det om hva som skjer når vi inviteres til å møte kjent og ukjent musikk på nye måter, der situasjonen inviterer til å lytte til musikk på ny, og også utfordrer Hellstenius til å si oss noe om hvilke musikalske erfaringer han har å by på. Egne og andres.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer