DEBATT

Hvorfor flytter man ikke operaen til Rockefeller Music Hall?

Når opera og bildekunst får sine nasjonale signalbygg, tar man det som en selvfølge at uttrykksformene krever nøye planlagte anlegg. Likevel later Kulturdepartementet til å tro at et cinematek er noe man bare kan ta under armen og plassere i et nær sagt hvilket som helst kinobygg.

FILMKUNSTEN BØR SYNES:  Det er selvsagt ingen naturlov som tilsier at Cinemateket i Oslo må ligge i Dronningens gate 16, like lite som Den Norske Opera fortsatt må ligge i Bjørvika. Man kan naturligvis bygge nytt for å feire filmkunsten med noe som er langt mer synlig enn dagens Filmens hus, slik man har gjort i Nederland gjennom signalbygget «Eye», skriver kronikkforfatteren. Foto: NTB scanpix.
FILMKUNSTEN BØR SYNES: Det er selvsagt ingen naturlov som tilsier at Cinemateket i Oslo må ligge i Dronningens gate 16, like lite som Den Norske Opera fortsatt må ligge i Bjørvika. Man kan naturligvis bygge nytt for å feire filmkunsten med noe som er langt mer synlig enn dagens Filmens hus, slik man har gjort i Nederland gjennom signalbygget «Eye», skriver kronikkforfatteren. Foto: NTB scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Norge brukte tiår på å etablere et operahus av internasjonale dimensjoner som kunne ta over for en heller kummerlig tilværelse i Folketeaterpassasjen. Behovet for oppgraderte lokaler for Munch-museet har på samme måte vært på den kulturelle dagsordenen i en årrekke. Ingen foreslår at man kan flytte operaen til Rockefeller Music Hall eller Sentrum Scene. Likeledes er det ingen som i sin villeste fantasi kommer på å flytte Munch-museet til et lite privat galleri på Grünerløkka. På den annen side ser det ut til at norske kulturpolitikere tror at det er helt OK å overlate Cinemateket til en uforutsigbar tilværelse, i verste fall som husmann i et tilfeldig kino- eller kulturanlegg.

Denne skrikende kontrasten skyldes enten uvitenhet om tekniske og arkitekturmessige forutsetninger eller en manglende respekt for filmen som kunstart. Det siste kan man gjøre lite med, annet enn å minne om at film er den kunstarten som berører flest personer i vårt moderne samfunn. Uvitenhet om hvilke krav som stilles til et cinematek finnes det derimot en kur for. Første dose av den kuren kommer her.

Cinemateket i Oslo har tidligere hatt tilsvarende utfordringer med tanke på lokaliteter som Den Norske Opera i sin tid hadde i Folketeateret. Det gamle militærhospitalet på Grev Wedels plass som var Cinematekets forrige hjem hadde ikke bare dårlige siktlinjer som ville vært et problem for en hvilken som helst kino: Det var umulig å innrede maskinrom og kinosal slik at samtlige historiske filmformater kunne presenteres i tråd med filmskapernes intensjoner. Tilsvarende utfordringer hadde man da forgjengeren Kinoteket holdt til i Klingenberg-kjelleren.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.