Anmeldelse: «Forbannelsen» på NRK

Hvorfor i alle dager?!

I en serie om forbannelser, mystikk og overtro, gjenstår svaret på hvem som lurte Staysman med på dette.

NY SERIE: Forbannelser, ganding og mystiske fenomener - har de naturlige forklaringer? Bli med Stian “Staysman” og Ole Rune på en roadtrip etter svar. Video: NRK Vis mer

Stian «Staysman» Thorbjørnsen har blitt en folkekjær mann etter at han deltok i «Paradise Hotel» i 2012. Han har slått seg opp som artist, deltatt i «Skal vi danse» og i «Med Monsen på villspor». Lista er sikkert lenger, men det har likevel funket.

Forbannelsen

Dokumentarserie

Tidspunkt: Premieredato: 17. november
Beskrivelse: Prosjektleder: Tonje Tunold. Medvirkende: Ole Rune Hætta og Stian “Staysman” Thorbjørnsen
Kanal: NRK Sápmi

«Lærerikt om samisk kultur og overtro»

Men at Staysman en dag skulle operere som spøkelsesjeger for NRK Sápmi, kunne selv ikke en samisk sjaman forutse. I «Forbannelsen- Uhkádus» går han sammen med programleder Ole Rune Hætta på jakt etter overnaturlige fenomener i de samiske områdene nord i Norge. Resultatet har blitt en litt for lang reise om besvergelser, mystikk og sannhetssøken.

Serien er delt i fem episoder, og hver episode tar for seg en historie om en såkalt forbannelse. Ifølge samisk overtro har den såkalte forbannelsen oppstått etter at en same har gandet, altså utøvet trolldom. Programlederne besøker Skjervøy for å finne Skjervøykongens forbannede skatt, Andørja for å lete spor etter en kannibal, gruvebyen Sulitjelma for å bli kjent med sagnet om kirkespiret. Det som starter som en skummel reise, godt hjulpet av researcheren Heidi Sara via Facetime, ender opp som et stykke norsk historie som ikke står i skolebøkene.

Selv om man tror like lite på forbannelser som før man begynner å se, forteller hver episode noe unikt om samisk lokalhistorie. Tilnærmingen til fakta blir vist gjennom gamle arkivopptak, besøk til de lokale bibliotekene, og i møter med lokalbefolkningen. Selv om episodene er litt i overkant lange og seige, er søken etter svar både jordnær og spennende i det billedskjønne nord. En annen ting er at NRK for en gangs skyld har fokusert på å la oss få møte samer uten samekoftet på. Det er vanlige samer på vei ut og inn av butikken, tilfeldig forbipasserende som Hætta og Staysman griper tak i for å snakke med. Enquêten gir et mer mangfoldig bilde av samene i nord.

Serien overspiller til tider selve forbannelsen. Både kamerautsnitt, fryktinngytende musikk og replikker av typen «hørte dere det?», gjør at man fort himler med øynene. Ellers er det ikke så mye babbel og surr slik det fort kan bli i andre tospann-serier. Serien prøver faktisk å finne ut av hva som har skjedd, og hva bakgrunnen for forbannelsen er. Hættas samiske fortellerstemme maler en verden som føles fjern, og bidrar til ytterligere mystikk.

Man kan likevel ikke unnlate å lure på hvorfor Staysman i det hele tatt er med. Det i seg selv er en myte man aldri får svaret på. Staysman kommer unna med å være uvitende om samisk overtro fordi resten av befolkningen også er det. Men litt for ofte blir han stående igjen som et spørsmålstegn i partier der samtalene foregår på samisk. Hætta har mer enn nok pondus til å bære serien på egne skuldre.

Og er det en samtale man skulle ønsket seg mer av, er det mellom de to programlederne. Det kunne gitt et varmt innblikk i møtet mellom to personer som står fra hverandre både geografisk og kulturelt. Hættas lure glimt og galgenhumor, gir spillerom for Staysmans joviale og lett-klønete personlighet. Det er gøyalt iblant, men episodene er så lange, at det ikke blir nok til at vi blir ordentlig godt kjent med noen av dem.

«Forbannelsen- Uhkádus» er uansett svært lærerik. Serien oppleves som noe utenom det vanlige, og skildrer den samiske befolkningens egenart på en troverdig måte. Det er ikke så avgjørende om man får vite om det finnes noe mer mellom himmel og jord. Dessuten er det bare én ting som er sikkert: Det er hverken lurt å ganne eller banne. Men folk får gjøre som de vil!