DEBATT

Hvorfor K-en er en dårlig idé

Fagets problem er ikke at det framstiller kristendommen som noe sannere eller bedre enn andre religioner, men det framstilles som norskere.

TRENGER INGEN K: «Det er i muligheten til å lære om andre, å trenes i samhandling, og å få klargjort sine egne overbevisninger og verdistandpunkt ved å bryne seg på andres argumenter at RLE-faget har sin plass i framtidas skole», skriver religionssosiolog og kronikkforfatter Iversen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TRENGER INGEN K: «Det er i muligheten til å lære om andre, å trenes i samhandling, og å få klargjort sine egne overbevisninger og verdistandpunkt ved å bryne seg på andres argumenter at RLE-faget har sin plass i framtidas skole», skriver religionssosiolog og kronikkforfatter Iversen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

For fjerde gang på 16 år skal grunnskolens religionsfag skifte navn. Samarbeidsavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti gir oss den lengste forkortelsen hittil, nemlig «Kristendom, Religion, Livssyn og Etikk» (KRLE). Samtidig vil de borgerlige «gjeninnføre» kravet om at 55 prosent av undervisningen skal være fokusert på Kristendom. Jens Brun Pedersen beskylder på Dagsnytt 18 mer eller mindre KrF for å forsøke å gjeninnføre et forkynnende fag. «Hvorfor ikke tvangsdøpe alle barn først som sist», skriver han. Dette er skivebom og en urettferdig kritikk. Opplegget som blir skissert for KRLE er krystallklart: Undervisningen skal ikke være forkynnende, den skal være kritisk, objektiv og pluralistisk. Begrunnelsen er kristendommens betydning for norsk kulturarv.

Hvorfor er dette problematisk? Er det ikke et historisk og statistisk faktum at Kristendommen både er og har vært dominerende i Norge? Jo, det er ukontroversielt. Dette gjenspeiles allerede i det nåværende faget. Kristendommen er det klart største temafeltet i RLE med 31 kompetansemål (det er 120 av dem til sammen). Det er mer enn dobbelt så mange kompetansemål som de andre verdensreligionene som hver har 13 mål. Det er allerede en kvantitativ overvekt av kristendommen, begrunnet med hensyn til kristendommens viktige rolle i Norges historie og at mange i Norge er kristne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer