Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hvorfor kjøpe Munch til en milliard, når du kan få «Mona Lisa» for 10 000,-?

Tre russiske brødre er verdens beste på å forfalske kunstens store mestre.

IKKE KRIMINELLE: — Vi er kunstnere og dessuten lovlydige mennesker. Reglene sier at vi fritt kan etterlikne malere som har vært døde i 70 år. Bildene må imidlertid være minst en centimeter mindre eller større enn originalen, sier brødrene Jevgeni (t.v.) (63) og Semjon Posin (66). Foto: Eline Benjaminsen
IKKE KRIMINELLE: — Vi er kunstnere og dessuten lovlydige mennesker. Reglene sier at vi fritt kan etterlikne malere som har vært døde i 70 år. Bildene må imidlertid være minst en centimeter mindre eller større enn originalen, sier brødrene Jevgeni (t.v.) (63) og Semjon Posin (66). Foto: Eline Benjaminsen Vis mer

BERLIN (Dagbladet): - Du er nødt til å bevege deg inn i hodene på dem som gjennom tidene har levert stor kunst, forklarer Semjon Posin (66) og trekker ikke en gang på smilebåndet, når fotografen kremter spørrende og peker på Van Goghs «Selvportrett med avskåret øre».  

Utsalget «Kunstsalon Posin» står det diskret på et heller slitent dørskilt i ei fattigslig og dyster sidegate til Karl Marx' Gate - i den biten av arbeiderbydelen Neukøln hvor mislykket integrasjon og flat fyll preger hverdagen og menneskene.

Møblene har vært med på bedre dager, og mellombror Jevgeni (63) sitter der i hjørnet og minner om en sfinks mens han røyker hjemmerulla og stirrer dypt inn i sitt eget røykteppe.

Vegger og gulv er dekket av kunst i milliardklassen.  

Skrik for 10 000 «Edvard Munch»?  Du får «Skrik» for en ti tusen pluss, forklarer Semjon Posin og viser rundt blant hundrevis av mesterverk.  Innimellom et utall gamle mestere, popper det også opp en Posin.

Brødrene er nemlig ikke utelukkende etterapere — de gjør også egne greier, enten det er seriøse ikoner eller mer ironiske portretter av Marx og Lenin. Karene spesielle historie begynner med at faren deres — en kjent arkitekt — kommer i søkelyset hos det hemmelige politiet, mens kamerat Stalin nådeløs renser ut blant antatte og ekte motstandere. 

Han unngår dødsdommen, men lander i Sibir, hvor de tre sønnene etter hvert kommer til verden.  Som sjuåring fikk storebror fatt i sitt første postkort med kunstmotiv. Han forsøkte å etterligne Poussin, Cèzann eller en Gainsborough med stift og vannfarger. Lillebrødrene utviklet seg også til rene kløppere.

Og selv om regimet bare ville ha kunstmalere som kunne vise den lykkelige sovjetarbeideren i sine daglige omgivelser, var det ikke mulig å overse talentet.

En etter en greide de å gjøre seg fortjent til studieplasser i farens etterlengtede hjemby — legendariske Leningrad.

I løpet av åra 1958 til 1979 avla alle tre eksamen på den obligatoriske fagskolen, deretter Kunstakademiet og også det ettertraktede Repin-Instituttet.

Nekta å følge ordre - De forsøkte å diktere oss hva vi skulle male. Jeg vil ikke male noe som noen har beordret meg til å lage. Etter mye stress, ble jeg den første av oss som greide å oppnå tillatelse til å reise. De plukket av meg pass og statsborgerskap på flyplassen.  Brødrene mine kunne etter hvert komme etter.  Vi slo oss til slutt ned her i Berlin, erindrer Semjon. 

Ikke kriminelle De siste åra har den internasjonale kunstscena vært rystet av flere skandaler omkring forfalskede millionmalerier.

Brødrene blir dystre i blikket men etter hvert ganske lattermilde, når vi sitter der og snakker om hvordan ganske godt begavede etterlignere greier å bli avslørt, fordi de utstyrer verkene sine med fabrikkproduserte rammer fra nyere tid. -Man må tenke som maleren, gjentar mellombror Jevgeni.

Vi ser ikke lillebror Michail, men han skal visst også være her ett eller annet sted. Alle tre har lært teknikk ned i minste detalj, og for dem har ingen 1500-tallskunstner store hemmeligheter.

NÆR ORIGINALEN: De tre brødrene har
ikke unngått å legge merke til at mange
tyske kolleger i løpet av en 12-årsperiode
var veldig opptatt av å male samme
mann. Originalen er så naturtro - at også
hullet som Semjon stikker fingeren
gjennom er blitt med på etterligningen. Foto: Eline Benjaminsen
NÆR ORIGINALEN: De tre brødrene har ikke unngått å legge merke til at mange tyske kolleger i løpet av en 12-årsperiode var veldig opptatt av å male samme mann. Originalen er så naturtro - at også hullet som Semjon stikker fingeren gjennom er blitt med på etterligningen. Foto: Eline Benjaminsen Vis mer

- Våre kopier skal og må ha en egen sjel. Vi forsøker ikke bare å etterligne en overflate på et gammelt milde ved å etterligne farger og strek, men forsøker å gjøre alt i samme tempo og rekkefølge som den opprinnelige kunstneren. Hvert nye bilde fra vår hånd er som et nyfødt barn, hevder brødrene Posin med sterkt ettertrykk.

Lang venteliste Semjon og Michail viser stolt fram utklippsboka, der mange store og tunge fagblader samstemmig utnevner dem til verdens absolutt — uten sidestykke eller konkurranse — beste kunstfalsknere.

Køen av kunder er lang.

- Noen sender mail eller fax og pengene overføres via bank.  Det skjer ofte at vi aldri personlig møter kunden. Avhengig av hva han har bestilt, må vedkommende bla opp med minst 10 000 kroner — men gjerne 10 ganger mer. Pågangen er stor. Politiet har selvsagt vært på døra for å undersøke om det kanskje var en av dem som hadde vært på ferde sist uekte varer ble solgt for millioner.

Er kunstnere - Vi er kunstnere og dessuten lovlydige mennesker.  Reglene sier at vi fritt kan etterligne malere som har vært døde i 70 år. Bildene må imidlertid være minst en centimeter mindre eller større enn originalen. Vi utstyrer alle våre arbeider med påtrykte informasjoner på baksida.

Så her går alt etter boka, blir vi beroliget.  Om brødrene gjerne snakker høyt og stolt av jobben, så klapper de i som østers når snakken nærmer seg privatlivet deres. Det går åpenbart ikke an å komme tettere på enn:

- Nei, vi bor ikke sammen. Vi har hver vår leilighet. Hva vi tenker om Russland i dag? Vi vet så lite om det landet, for vi har ikke vært der siden vi ble kibbet ut.  Hva skulle vi reise dit etter? Vi har greid å komme oss vekk — så for oss er alt i orden, flirer de — uten å ha nevnt Pussy Riot med ett eneste ord.

MONA LISELOTTE: Mona Lisa - sett med kunstfalskernes øyne - og antakelig dagen derpå. Brødrene Posin er slett ikke alltid så alvorlig som ansiktsuttrykkene deres kunne tyde på. Foto: Eline Benjaminsen
MONA LISELOTTE: Mona Lisa - sett med kunstfalskernes øyne - og antakelig dagen derpå. Brødrene Posin er slett ikke alltid så alvorlig som ansiktsuttrykkene deres kunne tyde på. Foto: Eline Benjaminsen Vis mer
STOLT: Her har Jevgeni Posin portrettert seg selv - etter at alle tre brødre for noen år siden ble tatt privat imot av paven. Foto: Eline Benjaminsen
STOLT: Her har Jevgeni Posin portrettert seg selv - etter at alle tre brødre for noen år siden ble tatt privat imot av paven. Foto: Eline Benjaminsen Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media