LATSKAP? Forhåpentligvis er det bare latskap, ikke frykt for å miste homofobe spillkjøpere, som er årsaken til at spillutviklere ikke lar spillere selv velge seksuell legning i spillene. Her en scene fra «Mass Effect 2», som må hackes dersom man vil se kommandant Shepard «kose» med en annen mann.
LATSKAP? Forhåpentligvis er det bare latskap, ikke frykt for å miste homofobe spillkjøpere, som er årsaken til at spillutviklere ikke lar spillere selv velge seksuell legning i spillene. Her en scene fra «Mass Effect 2», som må hackes dersom man vil se kommandant Shepard «kose» med en annen mann.Vis mer

- Hvorfor lage spill med homofile i dem?

Det er på tide at kommandant Shepard kommer ut av skapet.

||| Folk maser stadig om at spillmediet må få sin «Citizen Kane», men hei, hvor blir det av spillenes «Brokeback Mountain»?

Det finnes plenty med homofile gamere der ute, og mange av dem ønsker å kunne ta legningen sin med inn i spillene sine også.

På nettsteder som LesbianGamers.com og GayGamer.net finnes skeive perspektiver på alt fra Lara Croft til Tingle fra Zelda-spillene, og tidligere denne måneden åpnet Microsoft opp for at man skal kunne hete ting som «SuperGaymer» eller «LesbianLaraCroft84» på Xbox Live.

Tjenesten har tidligere nektet folk å bruke ord som «gay» og «transgender» i gamertaggene og profilene sine, i frykt for at disse skulle brukes nedsettende.

Som i andre lag av samfunnet sliter spillkulturen nemlig med sin andel homofobi. Ta bare reaksjonene på «Half-Life 2»-modden «Handle With Care». Spillet starter med at hovedpersonen James sitter i ekteskapsterapi med partneren Dylan, noe mange spillere opplevde som omveltende.

«Re-release the game without the GAY!» var en av kommentarene modderen Robert Yang mottok fra spillere som var provosert over at han hadde «lurt» dem til å innta en homofil manns perspektiv.

I et innlegg på nettstedet The Escapist snakket Yang seinere ut om hvor frustrerende han synes det er å til stadighet få ord som «faggot» slengt etter seg som skjellsord hver gang han dør i «Counter-Strike». For ham gjør det at spillingen, i stedet for virkelighetsflukt, blir en kjip påminner om virkeligheten.

Problemet stammer ikke bare fra de tusen gutterom, mye av ansvaret tilhører også utviklerne. Bortsett fra i indiespill som Yangs er det få gode, ukarikerte homofile karakterer i dataspill, med Rockstar-utviklede «Bully» og «GTA IV»-utvidelsen «The Ballad of Gay Tony» som hederlige unntak.

Årsakene kan være mange, men det er nærliggende å mistenke at frykten for minskede salgstall er noe av det som spiller inn. Ville umodne fjortiser og streite hardcore-gamere akseptert at Dom og Marcus fra «Gears of War 2» var kjærester, for eksempel?

- Som den store majoriteten av hardcorespillere identifiserer streite spillere seg best med dataspill om streite folk. Så hvorfor ødelegge en god ting? Hvorfor lage spill med homofile i dem? er det er retoriske spørsmålet Yang stiller, før han selv svarer kategorisk.

- Fordi vi trenger å innovere, få inn nye stemmer og perspektiver. Fordi vi trenger å utvikle oss forbi de samme jævla mannlige maktfantasiene. Fordi om jeg ikke får lov til å flykte fra virkeligheten, burde ikke du få lov heller.

Etter hvert som flere og flere spill får mekanismer som fokuserer på mellommenneskelige forhold (blant annet dating), blir spørsmålet om hvordan spillutviklere behandler legning stadig mer presserende.

Bioware har den siste tiden fått både skryt og kritikk for rollespillene sine, hvor flørting og romantiske trefninger etter hvert har blitt dagligdags. I «Dragon Age: Origins» kan spilleren ha både homofile og lesbiske forhold uten at andre karakterer i spillet på noe vis kommenterer dette som avvik.

Et forbilledlig eksempel, som til sammenlikning får «Mass Effect»-spillene fra samme utvikler til å virke rent bakstreverske. Riktignok kan en kvinnelig utgave av hovedpersonen Shepard bli involvert med personer fra asari-rasen (kjønnsløse på papiret, kvinnelige i praksis) og skipsassistenten Kelly, men for en mannlig Shepard er det nada muligheter.

For mange består en del av spillmoroa å la avatarens valg reflektere ens egen person, det gir et ekstra element av identifisering. Når «Mass Effect»-spillere bare får velge mellom det motsatte kjønn eller å avstå fra romanser, kan litt av denne tilknytningen til karakteren brytes.

Det er i det hele tatt veldig ironisk at Shepard får lov til å pøke løs på ymse eksotiske romvesener, men ikke kan hooke opp med verken Jacob eller Kaidan. De forblir våte dagdrømmer for vår helt. Det vil si, med mindre man hacker spillet.

Enkelte går nemlig gjennom hele spillet med f.eks. en kvinnelig Shepard helt fram til den dampende hete (høhø) kjærlighetsscenen. Før den inntreffer, redigerer de imidlertid en innstilling i savefila, slik at Shepard skifter kjønn og kan gå mann mot mann.

Denne banalt enkle kjønnsoperasjonen viser hvor lett det ville vært for Bioware å la spillerne selv bestemme hvilken legning de ønsker Shepard skal ha. Forhåpentligvis er det bare latskap, ikke frykt for å miste homofobe spillkjøpere, som er årsaken til at de har latt være.

LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet FREDAG. Vis mer