Hvorfor lages ikke flere kule barnebøker på brett?

Drukner i middelmådige apper.

PRISVINNER: «Four Little Corners» vant prisen for beste skjønnlitterære barnebokapp under barnebokmessa i Bologna i vår. Illustrasjon fra appen
PRISVINNER: «Four Little Corners» vant prisen for beste skjønnlitterære barnebokapp under barnebokmessa i Bologna i vår. Illustrasjon fra appenVis mer

(Dagbladet:) Appforlaget Propell kunne knapt valgt et bedre tidspunkt for å lansere sin nye abonnementstjeneste, som vi anmelder i dag. Mens foreldre over hele landet lurer på hvordan de skal få klemt mest mulig inn i feriekoffertene, er det en kjærkommen idé å ha et helt barnebibliotek på Ipaden.

Bildebøker er dessuten perfekte for nettbrett. De er flermediale i utgangspunktet og inviterer til interaktivitet.

Barnebokapper kan være mye forskjellig, og ofte er det en glidende overgang mellom bok og animasjonsfilm eller dataspill. Dermed kan appene utfordre ideen om hva ei bok er. På sitt beste blir barnebokappen en ny sjanger som kombinerer det fineste fra ulike medier.

De fleste barnebokappene som lages nå er likevel superenkle, og basert på eventyrfortellinger eller eldre barnelitteratur der opphavsretten er utløpt, gjerne med dårlig høytlesning og glorete illustrasjoner.

Hva skjedde med de uendelige mulighetene?

Å utvikle apper er dyrt, men vi har vendt oss til at de er billige å kjøpe. Hvem vil bruke masse penger på å utvikle kvalitetsapper som risikerer å forsvinne bak alle de billigere middelmådighetene?

Det britiske firmaet Agant, som utvikler apper for flere forlag, måtte i forrige uke si opp sju ansatte og gå over til enmannsbedrift. I en kommentar til The Bookseller sa eieren at Appstore ikke er bygget opp for å gi forseggjorte apper et langt liv i butikken, og at det er for vanskelig for kundene å oppdage dem.

FØRST PÅ BRETT: «Kubbe lager skyggeteater» er Gyldendals første barnebok som er laget spesielt for nettbrett. Illustrasjon fra appen
FØRST PÅ BRETT: «Kubbe lager skyggeteater» er Gyldendals første barnebok som er laget spesielt for nettbrett. Illustrasjon fra appen Vis mer

I norsk sammenheng kan vi legge til at når mye av barnebokøkonomien er bundet opp mot innkjøpsordningen til bibliotekene, er det nok ikke så fristende å utvikle apper fra scratch, som ikke passer inn i noen av ordningene. Da er det lettere å digitalisere eksisterende papirbøker, og gjerne lansere dem i digitale «bokhyller», der du får en gratis bok og tilbud om å kjøpe resten av serien som «in app»-kjøp — noe av det mest irriterende som finnes av produkter rettet mot småbarn.

Godbitene finnes. Tidligere i vår anmeldte jeg Gyldendals supre app «Kubbe lager skyggeteater». Den er laget spesielt for nettbrett, med utviklingsstøtte fra Kulturrådet. Mer av det!

Årets barnebokmesse i Bologna viste også fram spennende internasjonale utgivelser, da de for andre gang delte ut Bolognaragazzi Digital Award. Vinnerboka «Four Little Corners» er som skapt for nettbrett. Men jeg ville neppe oppdaget den i Appstore, hadde det ikke vært for prisutdelingen.

Hadia Tajik, neste gang Kulturdepartementet deler ut priser til norsk barne- og ungdomslitteratur, bør dere ikke glemme å hedre den beste barnebokappen!

At det er så vanskelig å finne fram til de beste, var årsaken til at vi startet med månedlige anmeldelser av barnebokapper her i avisa for snart et år siden. Jeg har funnet mye spennende, men ikke så mye som jeg trodde jeg ville. Det er ingen rivende utvikling på dette området i Norge. Men jeg håper fortsatt at det kan bli det.

Akkurat nå lages det mange flere nyskapende barnebøker på papir enn for brett. Det burde da være omvendt?