Hvorfor måtte vi vente så lenge?

«Hvordan kunne det skje at vi gjennom hele denne krigen satt rolige og fulgte den på TV i stuene våre uten å reagere?» spurte den britiske filmregissøren Michael Winterbottom i forbindelse med Cannes-visningen for halvannet år siden. For oss her hjemme kan det også være fristende å spørre hvorfor det tar halvannet år å sette en så viktig film opp på kino i Norge.

Uansett hvordan hver og en av oss besvarer det spørsmålet er Winterbottoms film en hjerteskjærende krigshistorie der de sivile, gamle menn, kvinner og barn, er ofrene. Krigen i Sarajevo - handlingen fra denne filmen er hentet fra 1992 - var jo helt spesiell fordi det dreide seg om en hel by som var beleiret og bombardert over lang tid av styrker som befant seg i relativ trygghet på åsene omkring.

Filmen gir et godt inntrykk av hvordan den klaustrofobiske situasjonen oppleves både av lokalbefolkningen, og av mediefolkene. Men særlig de siste. «Velkommen til Sarajevo» er en halvdokumentarisk reportasjefilm der de aktuelle TV-bildene veksler med arrangerte «film»-bilder om å kaste lys over begivenhetene.

Halvdokumentarisk

Vi følger altså hele tida mediefolkene som gjør disse opptakene i virkeligheten. I begynnelsen av filmen klipper man stadig fra de «autentiske» TV-bildene til den gjengen med TV-fotografer og stillsfotografer og reportere som står bak de autentiske nyhetsreportasjene.
Det gir en slående effekt, men mister litt av tyngden når vi oppdager at også de «autentiske» TV-bildene i flere tilfeller er arrangert.

Røff reporter

Den amerikanske stjerneskue- spilleren Woody Harrelson er med som røff og kynisk amerikansk reporter som er bedre på bunnen, og også de øvrige sentrale karakterene spilles av skuespillere.

Britiske Stephen Dillane spiller hovedrollen som den britiske krigsreporteren Michael Henderson, som går trøtt av å slåss om oppslag i nyhetene hjemme med kongelige skilsmisser, og konsentrerer seg om tilstanden på et lokalt barnehjem i Sarajevo.

Historien i filmen bygger løselig på boka «Natasjas historie» av Michael Nicholson, som selv, på samme måte som filmens Michael, smuglet en ni år gammel jente ut av Sarajevo og hjem til London.
«Velkommen til Sarajevo» er en viktig film, uansett hvordan du måler det begrepet.