Hvorfor så lite mystikk i norsk film?

Nå kommer «Da Vinci-koden for barn».

(Dagbladet.no): Liv og familien hennes har nettopp flyttet til et nytt sted. Noe er imidlertid merkelig med det gamle huset, og enda mer merkelig blir det når Liv en dag ser en svart katt som hun kjenner igjen fra et eldgammelt fotoalbum.

31. oktober er det klart for premiere på «Titanics ti liv» - barnefilmen basert på samme navn av Axel Hellstenius, mannen bak manusene til «Elling» og «Døden på Oslo S».

Regissøren - debutant Grethe Bøe - har savnet magi i norsk film, og håper «Titanics ti liv» vil skille seg ut.

- Det blir mye gåteknekking i filmen - en slags «Da Vinci-koden» for barn. Som fersk regissør får du jo ikke tilsendt tusenvis av manus, men dette syntes jeg var helt fantastisk. Det rører ved det magisk tenkende jeg savner i norsk film, sa hun nylig til Dagbladet.

Filmen har fått 7,2 millioner kroner i tilskudd av Norsk filmfond etter markedsvurdering.

Og regissør Bøe - som blant annet har regierfaring fra «Hotel Cæsar» - understreker at hun ønsker å lage noe annerledes.

- Norsk film er grunnleggende sosialrealistisk, og veldig få regissører tør å gå utenfor de vante rammene. Hvorfor tør ikke flere å ta opp de virkelig store filosofiske spørsmålene - som livet etter døden, menneskets plass i universet eller hva det vil si å ha en sjel? Teateret gjør det hele tida, og litteraturen og billedkunsten står også mye friere. Jeg synes det er rart at så få tør å formidle noe åndelig, sier hun.

Les mer:

Fakta om «Titanics ti liv»

Intervju med Grethe Bøe

Norsk Filmfond om «Titanics ti liv»

Slakter kvinnesynet i suksessfilmene