BRYR SEG: Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne drite i miljøet og tatt flyet. Ikke bare fordi det er raskere og billigere, men fordi det virker som om flyselskapene vet hvor viktig det er å bry seg om lojale kunder, skriver innsenderen. Foto: NTB Scanpix
BRYR SEG: Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne drite i miljøet og tatt flyet. Ikke bare fordi det er raskere og billigere, men fordi det virker som om flyselskapene vet hvor viktig det er å bry seg om lojale kunder, skriver innsenderen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Debatt: Jernbanereform

Hvorfor skal NSB leie ut biler i Oslo?

Om NSB virkelig er redd for å bli utkonkurrert på togstrekninger, hvorfor ikke heller bruke kreftene på å bli bedre til å drifte tog? Om dere ikke helt vet hvor dere skal begynne, har jeg en liten liste jeg har laget.

Meninger

Svaret er ganske enkelt. Noen i ledelsen har sett at dette med tog er vanskelig og risikabelt.

Jernbanemonopolet står for fall. Snart vil ikke lenger NSB stå for hele Norges togtrafikk og hva skal selskapet gjøre da? Diversifisering må være svaret! Transport er jo transport, med eller uten tog. Ladbare leiebiler i hovedstaden – det er nøkkelen!

Helge Skivenes.
Helge Skivenes. Vis mer

Slik blir merkevaren NSB et komplett transportselskap. Drit i at Oslo allerede har landets beste kollektivsystem i tillegg til bysykkel, nabobil, bilpool, flust av vanlige leiebiler og at byen prøver å redusere biltrafikken. Det er ikke viktig. Leiebilene er bare begynnelsen! Snart kan osloborgerne glede seg til NSBysykler, NSBpadlebrett og NSBståhjulinger.

Ok. kanskje ikke.

Men kjære NSB. Om dere virkelig er redd for å bli utkonkurrert på togstrekninger, hvorfor ikke heller bruke kreftene på å bli bedre til å drifte tog? Om dere ikke helt vet hvor dere skal begynne, har jeg en liten liste jeg har laget gjennom 12 år og snaut 800 timer på Bergensbanen. Sånn før dere diversifiserer enda mer:

1. Nattog på lørdager. Hvorfor kan jeg fly så å si hver halvtime mellom Bergen og Oslo, men av en eller annen grunn aldri ta nattog mellom en lørdag og en søndag?

2. Drikkevann på togene. 40 kr for en halvliter Imsdal er helt absurd. Selv på bloddyre festivaler i ingenmannsland er drikkevann gratis, mens på toget har dere en literpris oppunder hundrelappen.

3. Gjør det mulig å bestille togbillett tidligere enn 3 måneder før avgang. Tenk å kunne planlegge og bestille sommerferien med tog om vinteren like enkelt som med fly. Togene går jo til samme tid uansett, det er jo ikke som om dere fortløpende vurderer om dere plutselig skal innføre lørdagsnattog eller ikke, og derfor ikke kan gjøre billetter tilgjengelig mer enn tre måneder fram i tid.

4. Lojalitetsprogram. Jeg tar nesten alltid toget. Men det virker det ikke som om dere bryr dere om. Hadde jeg valgt fly framfor tog mellom Oslo og Bergen de siste tolv åra hadde jeg tjent bøttevis med bonuspoeng. Men det har jeg ikke. Jeg har isteden brukt mellom 60.000 og 80.000 kr på å ta toget, uten å sitte igjen med noen annet enn en litt grønnere samvittighet. Hvorfor belønner dere ikke lojalitet? Hva med en gratistur i ny og ne? Oppgradering til sovekupé? Ei flaske Imsdal?

5. Sløseri. Dere kunne gjort noe med den meningsløse sløsingen av engangspledd. Til å begynne med kan dere slutte å se på dem som engangspledd og heller vaske dem. Jeg har et par hjemme som har holdt i årevis. Det går helt fint. De tåler en vask.

6. Rabatterte rabattbilletter. Hvorfor gjelder ikke rabatten for dyr på miniprisbilletter? Nå er det mye billigere å late som om bikkjen min er et menneske for å få miniprisbillett framfor å måtte betale den rabatterte ordinærbilletten. Det gir liksom ikke helt mening at bikkjas billett til halv pris er dobbelt så dyr som min egen.

7. Gjør det lettere å finne vogna. Markér på perrongen hvor togets vogner kommer til å stoppe, slik at hundrevis av passasjerer kan vente der det er fornuftig å stå, framfor å måtte lete etter vogna sin i kaoset som oppstår når toget kommer. Da blir det også enormt mye lettere ‒ og ikke minst tryggere ‒ å møte barn, eldre og andre som kan trenge hjelp og som kommer med toget.

8. Gjør det (bitte litt) lettere å sovne. Hvorfor er lysbryterne i sovekupeen rett ved siden av hodeputa? Det er vanskelig nok å sovne i en seng på 75 cm om man ikke uforvarende skal skru på flomlyset i taket i hver gang toget krenger.

9. Også må jo dere selvfølgelig gi en påskjønnelse til de ansatte på togene da. For de er virkelig fabelaktige! De gjør alltid turen bedre.

Jeg tar tog fordi det er miljøvennlig. Men noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne drite i miljøet, for da hadde jeg tatt flyet. Ikke bare fordi det er raskere og billigere, men fordi det virker som om flyselskapene vet hvor viktig det er å bry seg om de lojale kundene sine, og derfor bruker kreftene sine på dem.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.