Hvorfor skal taxisjåfør være et deltidsyrke, Erna?

Åpent brev til statsministeren.

OMSTRIDT: Regjeringens forslag innebærer et løsarbeidersamfunn der vanlige drosjesjåfører skal tvinges til å være «selvstendig næringsdrivende» for plattformselskaper. Det er en omgåelse av arbeidsgiveransvaret og juridisk omstridt i alle land der disse opererer, skriver innsenderen. Foto: Privat
OMSTRIDT: Regjeringens forslag innebærer et løsarbeidersamfunn der vanlige drosjesjåfører skal tvinges til å være «selvstendig næringsdrivende» for plattformselskaper. Det er en omgåelse av arbeidsgiveransvaret og juridisk omstridt i alle land der disse opererer, skriver innsenderen. Foto: PrivatVis mer
Meninger

Regjeringen har lagt fram forslag til ny lovgivning for drosjevirksomhet i Norge. Den skal etter planen vedtas av Stortinget 4. juni, og innføres fra 1. juli neste år.

Endringen vil svekke tilbudet i store deler av landet, føre til enda mer overetablering og høyere priser i byene (med mindre noen vil subsidiere tjenesten). Framfor alt skaper den enorm usikkerhet for framtidas arbeidsvilkår i næringen.

Verdiskapingen i lokale taximarkeder i Norge skal flyttes fra norske samvirkeselskaper til utenlandske plattformselskaper i skatteparadis.

Regjeringen har nemlig som uttalt mål at det skal åpnes for «nye aktører», som er kjent for sosial dumping, og at det skal bli «flere deltidsaktører» i næringen.

Derfor vil vi spørre deg, statsminister Erna Solberg: Hvorfor er det regjeringens mål å øke bruk av deltid i drosjenæringen, mens heltidsstillinger framheves som målet for arbeidslivet generelt?

For ordens skyld: Det er mange deltidssjåfører i norsk drosjenæring i dag. De fyller ut vakter og bidrar til tilgjengelighet hele døgnet og en rasjonell utnyttelse av bilene. Men disse har alle rettigheter som arbeidstakere, som feriepenger, yrkesskadeforsikring, sykepenger osv. Ikke minst gjelder arbeidsmiljøloven også for dem.

Flere deltidsløyvehavere er altså noe annet enn deltidssjåfører for folk som ønsker en bijobb. Disse har ikke noe ønske om å bli «selvstendige» uten sosiale rettigheter, som din regjering nå legger opp til skal bli modellen for taxisjåfører i Norge.

Selvstendige drosjeeiere er heller ikke noe nytt, det er mønsteret. Men i de aller fleste tilfellene eier disse sentralene (eller plattformene om du vil) i fellesskap. Det er derfor ingen som kan diktere deres betingelser.

Det kan derimot de nye «plattformselskapene», som det er et hovedmål for regjeringen å legge til rette for. Det er dette som ligger bak Granavolden-plattformens eneste mål for drosjepolitikken: «Økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten».

I praksis innebærer dette et løsarbeidersamfunn der vanlige drosjesjåfører skal tvinges til å være «selvstendig næringsdrivende» for plattformselskaper, men uten noen reell selvstendighet. Det er en omgåelse av arbeidsgiveransvaret og juridisk omstridt i alle land der disse opererer.

Disse selskapene – i praksis Uber og Lyft – søker internasjonal markedsdominans gjennom en grunnleggende usunn forretningsdrift – med enorme underskudd og elendig betaling for sjåførene.

Uber alene hadde tre mrd. dollar i underskudd i fjor, fire året før. Deres arbeidsavtaler er helt i strid med den norske modellen. All makt over priser og vilkår ligger hos plattformeieren, alt ansvar for utgifter hos «partnersjåførene», som ender med inntekter under minstelønnsnivå der de opererer.

Derfor har for eksempel New York City vedtatt å antallsregulere også Uber og Lyft, og kreve at sjåførene betales minstelønn pr. time.

Men regjeringen i Norge vil altså oppheve reguleringene som sikrer markedsbalanse og anstendige vilkår, og legge til rette for «delingsøkonomien».

Verdiskapingen i lokale taximarkeder i Norge skal flyttes fra norske samvirkeselskaper til utenlandske plattformselskaper i skatteparadis.

I et innlegg i Dagens Næringsliv foran 1. mai 2017 skrev du: - Det er viktig å unngå en utvikling i retning av «normale» heltidsjobber hvor det ikke går an å leve av lønnen.

Hvorfor skal ikke dette gjelde for drosjenæringen? Hvorfor vil dere ha løsarbeidermodellen inn i norsk arbeidsliv og i vår næring?

Er det flere grupper som skal utsettes for det samme, og fratas sosiale rettigheter? I så fall synes vi du bør gi dem en advarsel så snart som mulig, og ikke gi dem 12 måneders overgangsperiode, slik dere vil gjøre med taxisjåførene i Norge.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.