Anmeldelse Film «Astrup – Flammen over Jølster»

Hvorfor snakker han dansk?

«Astrup – Flammen over Jølster» har ellers høye ambisjoner og nydelige bilder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FILM: Det er mye ild i «Astrup – Flammen over Jølster». Det er ild i øynene til maleren Nikolai Astrup, det er ild på bildene hans, og det er ild i sjelene til de som har laget denne dokumentaren, om livet og kunsten til maleren fra Jølster.

Men det blir mye som skal inn på kort tid. Dette er både pedagogisk skolefilm og eksperimentell kunstfilm, og knaker i sammenføyningen.

Dansk som lugger

Det lugger også å gi rollen som Astrup til danske Thure Lindhardt. Riktignok opplyser filmen om at Astrup, i likhet med mange av sine samtidige, kunne slå om til riksmål når situasjonen krevde det, men det låter ikke naturlig når ingen andre snakker som ham.

Lindhardt spiller ellers godt, og går rundt med et henført uttrykk i ansiktet og en fiskeaktig halvåpen munn. Han er en mann som er så oppslukt av sitt indre at han ikke tenker på hvordan han framstår for andre.

Det er mange utsøkte bilder i «Astrup – Flammen over Jølster», tydelig inspirert av malerens egen kunst. Ofte er det en enslig person som beveger seg gjennom et majestetisk landskap, som blir liten sett opp mot naturen, men som får automatisk en viktig rolle, som betrakter og fortolker. Andre scener er klisjéfylte og banale.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer